گسترش عرضی فک بالا در ارتودنسی مشهد به کمک دکتر خوب متخصص ارتودنسی مشهد

فک بالا ساختار استخوانی دارد که شامل یک بافت استخوانی اسفنجی و یک درز خط وسط می باشد .
در کودکان و نوجوانان قبل از سن بلوغ اسکلتی یعنی قبل از ۱۲ الی ۱۳ سالگی در دختران و پسران این درز هنوز استخوانی نشده است و چون از بافت همبندی تشکیل شده است می توان به کمک دستگاه های ارتوپدی توسط متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت در مشهد درز همبندی را به کمک ارتودنسی باز کرد.
در افرادی که فک بالای مثلثی دارند یا کراس بایت خلفی و قدامی در فک بالا وجود دارد یا باکال کریدورهای وسیعی وجود دارد و در نمای لبخند قوس فک بالا جمع شده و کوچک می باشد باید از درمان گسترش عرضی فک بالا استفاده کرد.
در این درمان ها از پلاک های متحرک یا پیچ های ثابت سمان شونده استفاده می شود .
در سنین نوجوانی که درز خط وسط کام در حال استخوانی شدن می باشد باید از پیچ های ثابت با نیروهای بیشتر استفاده شود .
ولی در کودکان کم سن تر بهتر است از پلاک های متحرک با نیروی ملایم‌تر و کمتر استفاده شود.
بعد از سنین نوجوانی و حول و حوش سنین جوانی درز میانی پالات کاملاً استخوانی می‌شود و دیگر به کمک درمان های ارتوپدی یا ارتودنسی امکان جدا کردن درز خط وسط کام وجود ندارد و هرگونه جدا کردن این درز صرفاً به کمک جراحی فک و برش درز تحت بیهوشی عمومی امکان پذیر می باشد.
پس بسیار مهم است که در سنین پایین مخصوصاً حد فاصل سنین ۸ تا ۱۰ سالگی اولین معاینه های ارتودنسی و ارتوپدی توسط متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری های فک و صورت انجام شود تا سن طلایی درمان ارتوپدی از دست نرود.
چون بعد عرضی در بین ابعاد صورت اولین قسمتی است که رشد آن متوقف می شود.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب