پوسیدگی دندان و درمان خانگی دندان درد در مشهد و در استان خراسان رضوی

پر شیوع ترین بیماری در جمعیت های انسانی و جوامع بشری ، پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان به دلیل منبع میکروبی آن ،  در دسته  بیماری های عفونی طبقه بندی می شود .اغلب انسان ها در طی زندگی خود به این بیماری ابتلا  پیدا می کنند.در نتیجه  فعالیت میکروب های دهان ، پوسیدگی دندان (یا همان کرم خوردگی دندان ها به زبان عوام )  به وجود می آید که به علت تخریب ساختار های سخت دندان یک حفره یا سوراخ تشکیل می شود .

دو علت عمده بیماری های حفره دهان بیماری پوسیدگی دندان به همراه بیماری های لثه می باشد. باکتری“استرپتوکوک موتانس”  شایع ترین علت پوسیدگی  دندان ها می باشد .

به طور طبیعی باکتری “استرپتوکوک موتانس”  در دهان اکثر انسان ها در کنار دندان ها وجود دارد . این باکتری قادر است با تجزیه ترکیبات قندی باقیمانده از مواد غذایی در حفره دهان ، اسید تولید کند .

به مرور زمان این اسید باعث انحلال و خرابی نسوج سخت دندان می شود. مینا و عاج ، قسمت عمده نسوج دندان هستند که از املاح معدنی مثل ترکیبات  فسفر و کلسیم تشکیل شده  اند  و در برابر اسید تولید شده بسیار آسیب پذیرهستند. میزان تخریب نسوج سخت دندان ها به میزان زمان مجاورت  ساختارهای سخت دندانی در برابر اسید وابسته است که هرچه بیشتر باشد  شدت خرابی هم بیشتر می باشد .

با تخریب نسوج سخت دندان ها توسط اسید ، یک حفره پوسیدگی در سطح دندان  تشکیل می شود که کم کم عمیق تر و بزرگ تر می گردد . مراحل ایجاد حفره پوسیدگی  برگشت ناپذیر می باشد،  یعنی سیستم  بدن نمی تواند به طور خودبخود حفره را ترمیم نموده یا مانع پیشرفت آن شود .هر چه حفره پوسیدگی بزرگ تر شود ساختار دندان ضعیف تر شده و دندان  مستعد شکستن می شود.

همچنین پوسیدگی های پیشرفته  و عمیق با آسیب وارد کردن به بافت های عصبی موجود در مغز دندان به درد دندان و در نتیجه عفونت نسوج عصبی _عروقی محل ریشه دندان و آبسه دندانی منجر می شود.

از نظر خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک وصورت مشهد ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد و در استان خراسان رضوی )  تشکیل  پوسیدگی دندان ها به چهار عامل وابسته است :

نسوج دندان های آسیب پذیر ، باکتری های عامل پوسیدگی ، مواد نشاسته ای یا  قندی در رژیم غذایی ، و گذر زمان .

علایم پوسیدگی دندانی و روش های تشخیصی آن از دیدگاه خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد و در استان خراسان رضوی و ارتودنسی مشهد :

وقتی پوسیدگی دندان در مراحل ابتدایی آن است چون فقط  لایه های بیرونی مینا را درگیر کرده و هنوز حفره ای ایجاد نشده است ، با حذف علل مستعد کننده پوسیدگی دندان ، می توان  فرایند آن را متوقف  کرد و یا تا حد زیادی معکوس کرد.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه بدون علائمی مثل ناراحتی  و درد  است. تنها معاینه دقیق کلینیکی و استفاده از رادیوگرافی دندانپزشکی می تواند آن را مشخص کند. با پیشرفت  فرایند پوسیدگی، کم کم  دندان پوسیده به سرما و گرما حساس می شود. بیمار بعد از مصرف مواد قندی و نیز نوشیدن مایعات سرد، دچار دندان درد می شود. با پیشرفت  پوسیدگی و شروع درگیری بافت های عصبی دندان پوسیده، بیمار دچار دردهای شدید خواهد شد. در پایان ، با شدت گرفتن حمله  باکتری ها به پالپ ریشه دندان ، آبسه دندانی و عفونت ریشه  ایجاد خواهد شد.

با توجه به ماهیت عفونی پوسیدگی دندان، امکان انتقال باکتری های عامل پوسیدگی به دندان های سالم مجاور از طریق دندان پوسیده وجود دارد و به این شکل در صورت عدم درمان پوسیدگی ، نه تنها دندان پوسیده تخریب می گردد  بلکه دندان های سالم نیز در معرض خطر پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

محل های متفاوت پوسیدگی دندانی از نظر دکتر نجمه تحویلدار نژاد ، بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی( متخصص ارتودنسی مشهد )  :

هر بخشی از بافت دندان  و نسوج دندانی  که در معرض عوامل پوسیدگی زا قرار بگیرد، می تواند پوسیده شود.در سطح دندان ها شیار های عمیقی وجود دارند که می توانند به صورت مأمن و پناهگاهی برای باکتری ها درآیند  .برس های مسواک نمی توانند به عمق این شیارها نفوذ کنند و قادر نیستند به خوبی  آنها را تمیز کنند.

تنها راه حذف باکتری از روی سطوح بین دندانی غیر قابل دسترس ، هم فقط به کاربردن نخ دندان است. ونیز ، تشخیص پوسیدگی در سطوح بین دندانی سخت است و به تهیه عکس رادیوگرافی نیاز دارد  .این امر  می تواند علت تشخیص دیرهنگام اکثر پوسیدگی های بین دندانی باشد .

ریشه دندان تا زمانی که داخل استخوان و لثه بوده و در معرض محیط دهان قرار نگیرد پوسیده نمی شود.اما تحلیل لثه ها مخصوصا  در سالمندان، ریشه ها را نمایان کرده و آن را به پوسیدگی مستعد می کند.تاج دندان ها در مجاورت  لثه هم می تواند درگیر پوسیدگی شوند . معمولا باکتری ها در آن ناحیه باقی می مانند و این قسمت به خوبی با مسواک تمیز نمی شود . معتادین به مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی دچار الگوی پوسیدگی در ناحیه مجاورت  لثه می شوند.

بیماران تحت درمان ارتودنسی ثابت ، به علت سختی رعایت بهداشت دهان و نیز افزایش گیر غذایی در اطراف دستگاه ارتودنسی ثابت یا براکت ها ممکن است در معرض خطر بالاتری برای ایجاد پوسیدگی دندانی مخصوصا در مجاورت براکت ارتودنسی باشند. به طور معمول متخصص ارتودنسی ودرمان ناهنجاری های فک و صورت  با تجویز دهانشویه های فلورایده ، انواع متنوع مسواک و نخ دندان و نیز کنترل وچکاپ ماهیانه بیمار، این مشکل را کنترل خواهد کرد. هرچند همکاری بیمار ارتودنسی کاملا  برای موفقیت آن ضروری است.

گروه هایی با خطر بالاتر پوسیدگی دندانی  :

به عقیده  دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی ،بعضی از افراد در معرض خطر بالاتر ابتلای پوسیدگی دندان هستند، مانند :

کسانی که بهداشت دهان و دندان آنها ضعیف است ،

افراد مصرف کننده مایعات الکلی و دخانیات به مقدار زیاد ،

افراد فقیر  و ضعیف به لحاظ اجتماعی- اقتصادی ،

افراد پیر و سالخورده یا کودکان کم سن وسالی که توانایی جسمی کافی برای مسواک زدن ندارند ،

افرادی که فلوراید کافی از طریق محصولات فلورایده یا آب آشامیدنی و غذاها دریافت نمی کنند،

افراد مبتلا به بیماری های کاهش دهنده میزان بزاق دهان  یا بیماری دیابت  یا قند ،

کودکان شیرخوار و نوزادانی  که شب ها با وجود آب قند یا شیشه شیر در دهان می خوابند،

پرتودرمانی (رادیوتراپی) و یا کسانی که به علت مصرف دارو دچار خشکی دهان هستند ،

افرادی که رژیم غذایی سرشار از نوشابه های گازدار و مواد قندی و تغذیه نامناسب دارند .

عوارض پوسیدگی دندان از دیدگاه دکتر نجمه تحویلدار نژاد بهترین متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری های فک و صورت در مشهد و در استان خراسان رضوی( بهترین متخصص ارتودنسی مشهد )  :

اصلی ترین نتیجه پوسیدگی دندان تخریب دندان می باشد.  در حفره پوسیدگی ذرات غذایی تجمع کرده و گیر غذایی ایجاد شده  سبب می شود مواد غذایی در این حفره ها تجزیه شده و باعث بوی بد دهان  شود. فرد در جویدن  و تغذیه دچار اختلال می شود. احتمال دارد با پیشرفت پوسیدگی بیمار دچار درد دندان گردد.

زیبایی لبخند با دندان های پوسیده مخدوش می شود. عفونت ریشه و آبسه دندان در مراحل پایانی پوسیدگی ایجاد می گردد. تخریب قسمت عمده دندان توسط پوسیدگی شدید ، حفظ  دندان  و بازسازی آن را غیرممکن می کند.گاهی گسترش عفونت در نسوج دهان می تواند زندگی بیمار را تهدید کند .

راهکار های های پیشگیری از پوسیدگی دندان :

به عقیده  دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی( بهترین متخصص ارتودنسی مشهد )  ، اصلی ترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان ، حذف علت های ایجاد کننده پوسیدگی دندانی است.

با کاربرد نخ دندان و مسواک و با مراعات دقیق بهداشت دهان و دندان ها ، می توان  مواد شیرین و قندی و تجمع باکتری های عامل پوسیدگی را در اطراف دندانها به حداقل رسانید. باکتری ها جهت ترشح اسید و ایجاد حفره  در دندان به مواد شیرین و قند نیازمند هستند ، بنابراین با کاهش مصرف مواد قندی در رژیم غذایی می توان خطر پوسیدگی دندان را  بسیار زیاد کاهش داد.

روش های متنوعی جهت مقاوم سازی ساختار دندان در برابر پوسیدگی وجود دارد، استفاده از فیشور سیلانت (کاربرد شیار پوش) و فلورایدتراپی از آن دسته اند. مقصود از فلوراید تراپی استفاده از محصولات  دارای فلوراید به صورت موضعی یا خوراکی  است که جذب نسج دندان شده و دندان را در برابر پوسیدگی ها مقاوم سازی می کند. کاربرد شیار پوش  یا فیشور سیلانت استفاده از موادی است که در آغاز رویش دندان های دائمی مولر اول ، توسط دندانپزشک متخصص زیبایی به کاربرده می شود  تا شیارهای عمیق دندان پر شود و مانع دسترسی باکتری ها به این شیارهای عمیق گردد.

با پرهیز از خوردن مواد قندی چسبناک و کاهش تعداد وعده های غذایی شیرین و قندی  و نیز استفاده منظم از مسواک بعد از هر وعده غذایی، زمان حضور و دستیابی باکتری های پوسیدگی زا را برای مواد قندی می کاهد . شانس پوسیده شدن دندان ها در سال های آغازین رویش دندان های دائمی ، بیشتر است بنابراین بهتر است نوجوانان مواد شیرین و دارای  قند را تا حد امکان  به همراه وعده های اصلی  غذایی و در دفعات کم مصرف کنند.

توصیه می شود که چندین بار در طول شبانه روز دندان ها تمیز شوند. باکتری ها فرصت کمتری برای نابودی دندان و ترشح اسید دارند ، در صورتی که فاصله زمانی بین دفعات استفاده از مسواک کمتر باشد.

دندان ها را از چه سنی باید تمیز نمود؟

از نظر خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک وصورت مشهد ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد و در استان خراسان رضوی ) ( بهترین متخصص ارتودنسی مشهد ) ، رعایت بهداشت دهان و دندان از لحظه رویش اولین دندان شیری شروع می گردد.

در ابتدا والدین بایستی به کمک مسواک انگشتی  ، گاز یا پنبه دندان های شیری نوزاد خود را بعد از هر بار شیر خوردن یا هر وعده غذایی به خوبی تمیز کنند. به ویژه قبل از خواب نوزاد یا کودک این مسئله اهمیت زیادی دارد، تا طی خواب دندان های کودک  در معرض مواد قندی  محرک پوسیدگی  قرار نگیرند.

درمان پوسیدگی دندان ها :

از دیدگاه خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی مشهد ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد و در استان خراسان رضوی ) ( بهترین متخصص ارتودنسی مشهد ) ، بهترین روش برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی معاینات دوره ای منظم دندانپزشکی و چکاپ های مرتب است.

در صورت نیاز دندانپزشک اقدام به تهیه کلیشه رادیوگرافی می کند تا پوسیدگی در زیر ترمیم های قدیمی یا پوسیدگی بین دندانی را کشف و رویت کند. اگر پوسیدگی در مراحل ابتدایی خود باشد یعنی محدود به مینای دندان باشد و تشکیل حفره نداده باشد با اصلاح عادات بهداشتی ، کاربرد موضعی فلوراید و و اصلاح عادات غذایی متوقف می شود .

در پوسیدگی های وسیع تر با گسترش به عاج دندان  ، تنها درمان، پرکردن دندان  یا ترمیم آن است. در روش فوق پوسیدگی ها برداشته می شود و بخش آسیب دیده دندان  با مواد ترمیمی دندانپزشکی بازسازی می شود. ترمیم های بزرگتر برای پوسیدگی های عمیق تر و وسیع تر نیازخواهد بود.

اگر در اثر پوسیدگی عصب دندان صدمه ببیند ، بایستی معالجه ریشه دندان  (عصب کشی دندان) قبل از ترمیم دندان هم انجام گردد. در صورت آسیب شدید تر دندان، نیاز به روکش هم وجود دارد . اگر برای پوسیدگی دندان هیچ کدام از روش های درمانی گفته شده مفید نباشد تنها راه حل باقی مانده خارج کردن دندان و کشیدن دندان شدیدا پوسیده می باشد .

مهم ترین مطلب :

دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و متخصص درمان ناهنجاری های فک و صورت در مشهد ، تاکید می کند که برای پوسیدگی دندان و درمان خانگی دندان درد حتما با دندانپزشک  متخصص خود مشورت کنید تا استفاده ناآگاهانه و خودسرانه از مواد مضر احیانا صدمه ای به دندان ها و ریشه دندان ها وارد نکند .

توصیه می شود از خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و متخصص ارتوپدی  فک و صورت در مشهد  بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی ، جهت درمان ارتودنسی مشهد ( سیم کشی دندان نامرتب )و پوسیدگی دندان و درمان خانگی دندان درد مشاوره رایگان دریافت کنید .

من دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی ، باور دارم رمز موفقیت من ، لبخند از سر رضایتمندی مراجعین من است و رسیدن به یک لبخند آرمانی با تکیه به معیارهای زیبایی شناختی  ، هدف و آرمان من است.

یکی از شاخه های متخصصین زیبایی دندان در مشهد ، متخصصین ارتودنسی ودرمان ناهنجاری های فک و صورت یا متخصص سیم کشی دندان نامرتب هستند که خانم دکتر نجمه تحویلدار نژاد(ارتودنسی مشهد ، سیم کشی دندان کج و نامرتب ) در مشهد یکی از بهترین متخصص های زیبایی دندان در مشهد  وارتودنسی مشهد ، هستند.

دکتر نجمه تحویلدار نژاد ، ارتودنسی مشهد، با کسب تجربه های بسیار و کسب مدارج ممتاز در درمان تخصصی بیماران ارتودنسی بعنوان بهترین متخصص زیبایی دندان در شهر مشهد و  در استان خراسان رضوی (بهترین متخصص ارتودنسی خوب ، ارتودنسی مشهد ) در حال فعالیت هستند. در مطب ارتودنسی دکتر نجمه تحویلدارنژاد ، ارتودنسی مشهد ،(بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی ودرمان ناهنجاری های فک و صورت) که بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد است با پرداخت خرج و مخارج اقساطی و ارزان هزینه ارتودنسی قسطی فک بالا و پایین اقساطی در مشهد و دراستان خراسان رضوی در سال 98 و 99 منتظر ملاقات شما هستیم. جهت پرداخت خرج و مخارج مرتب سازی دندان کج و قیمت ارزان و قسطی درمان ارتودنسی اقساطی در سال 99 در مشهد (یعنی به شکل تدریجی ) و ردیف کردن دندان های کج و نامنظم  در مطب تخصصی ارتودنسی یا سیم کشی دندان نامرتب (بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد ) سرکار خانم دکتر نجمه تحویلدارنژاد، ارتودنسی مشهد ،( بهترین متخصص ارتودنسی خوب مشهد و استان خراسان رضوی( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ، متخصص سیم کشی دندان نامرتب))  بشکل تعرفه تقسیط شده با شما مراجعین عزیز مساعدت لازم بعمل خواهد آمد. بهترین دندانپزشک ارتودنتیست مشهد به دلیل نوع سختی و نوع کار ارتودونسی و مرتب سازی دندان ها برای افراد مختلف هزینه و خرج و مخارج  ارتودنسی اقساطی وارزان یک دندان کج در مشهد و قیمت ارتودونسی ارزان و قسطی دندان در سال  98 و99 در استان خراسان رضوی  را بطور تقریبی برای هر فرد و با توجه به مشکل دندانی و فکی وی تعیین می کند.

خرج و مخارج اورتودنسی یا قیمت سیم کشی دندان کج و هزینه ارتودنسی ارزان دندان نامنظم در مشهد به شکل اقساطی پرداخت می شود  که معمولا در جلسه ابتدایی درمان (ارتودنسی مشهد ، در بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد ) با نصب دستگاه ها یک پنجم کل قیمت یا تعرفه ارتودنسی دندان نامرتب در مشهد پرداخت شده ودر جلسات بعدی چکاپ ها (بطور ماهانه ) مابقی خرج و مخارج قسطی ارتودنسی وهزینه درمان ارتودنسی مشهد برای دندان کج و نامنظم یا هزینه سیم کشی دندان کج  در استان خراسان رضوی بطور توافقی از مراجعین محترم اخذ می گردد ، بطوری که خرج و مخارج ارتودنسی اقساطی و قیمت ارتودنسی ارزان و قسطی در مشهد و استان خراسان رضوی در سال 99 در طی مدت زمان درمان ارتودونسی مشهد بطور تدریجی و با تعرفه مخارج تقسیط شده ( در بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد، ارتودنسی مشهد ، سیم کشی دندان کج) پرداخت می شود. قیمت ارتودنسی ارزان و قسطی لینگوال و هزینه ارزان و قسطی ارتودنسی نامرئی فک بالا و فک پایین ، بعد از بررسی و معاینه دقیق برآورد می شود. خرج و مخارج  اورتودنسی تقسیط شده و هزینه ارتودنسی ارزان و قسطی با بیمه تامین اجتماعی  یا خرج و مخارج  ارتودنسی قسطی یا هزینه ارتودنسی ارزان و قسطی با بیمه نیروهای مسلح یا هزینه ارتودنسی ارزان و قسطی با بیمه دانا  یا هزینه ارتودنسی با بیمه کارآفرین و بیمه ایران و خرج و مخارج  ارتودونسی اقساطی یا هزینه ارتودنسی ارزان با بیمه بانک ملی و بانک مسکن در مشهد در سال 99 متفاوت است وبیماران می توانند از پوشش بیمه ای خود جهت پرداخت آسانتر خرج و مخارج  اورتودونسی و هزینه ارتودنسی ارزان و قسطی دندان در مشهد استفاده کنند.

دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری های فک و صورت ، متخصص سیم کشی دندان کج ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ،ارتودنسی مشهد) با اخذ مدرک دندانپزشکی عمومی و تخصص ارتودنسی مشهد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بهترین متخصص های ارتودنسی خوب مشهد و استان خراسان رضوی( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ، متخصص سیم کشی دندان کج ) می باشند. برای مشاهده مقالات ارتودنسی مشهد و سایر مقالات مرتبط به وب سایت دکتر نجمه تحویلدارنژاد متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک وصورت مشهد ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ، ارتودنسی مشهد سیم کشی دندان کج و نامرتب )مراجعه کنید.

برای انجام بهترین مرتب سازی دندان ها در مشهد و یا ارتودنسی خوب مشهد  و استان خراسان رضوی به دکتر نجمه تحویلدار نژاد ، بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی ( بهترین متخصص زیبایی دندان در استان خراسان رضوی،ارتودنسی مشهد ، سیم کشی دندان کج ونامنظم ) مراجعه کنید.

 

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب