درمان دندان فاصله دار یا فضاهای بی دندانی با ارتودنسی توسط دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی در مشهد و دکتر خوب ارتودنسی دندان نامرتب در مشهد و در استان خراسان رضوی

اغلب بیماران ارتودنسی با نامرتبی های متوسط تا شدید دندانی در مشهد مواجه هستند ولی در مواردی هستند بیمارانی که به جای کمبود فضا و شلوغی و نامرتبی دندانی و دندانهای کج با اضافه فضا یا دندانهای فاصله دار مواجه هستند .

در این موارد سایز دندان ها کوچک تر از سایز فک ها بوده و همین مسئله باعث ایجاد فاصله بین دندان ها میشود .

اما در مورد اول یعنی نامرتبی دندانی و کجی دندان به دلیل بزرگتر بودن سایز دندانها نسبت به اندازه فک ها نامنظمی دندانها به وجود می آید.

در این حالت باید برای ایجاد فضا دندان کشیده شود و محاسبه دقیق این مسئله توسط متخصص ارتودنسی در مشهد صورت میگیرد.

اما در در صورت وجود فضا بین دندان ها که این فضاها می‌تواند منتشر یا متمرکز در یک نقطه فک باشد بسته به نوع ناهنجاری دندانی و فکی بیمار و سن بیمار و شکل بافت نرم بیمار و طبقه بندی اکلوژن بیمار طرح درمانهای متفاوتی ممکن است صورت بگیرد .

دو راهکار درمانی عمده در این موارد وجود دارد :

در راهکار اول کلیه فضاها با ارتودنسی بسته می شود در صورتیکه طبقه‌بندی اکلوژن بیمار این اجازه را بدهد .

مزیت این روش این میباشد که جایگزینی هیچ دندانی در قوس فکی بعد از ارتودنسی نیاز نیست و این مسئله بیمار را از انجام درمانهای اضافه پروتز و ایمپلنت معاف می کند. در راهکار دوم بسته به نوع سیستم دندانی و فکی بیمار برای دندان های فاصله دار جایگزینی یک یا چند دندان در نواحی بی‌دندانی توصیه میشود، اما ابتدا ارتودنسی انجام می‌شود تا فضاهای بین دندان ها هماهنگ شود و تمام فضاها در یک نقطه متمرکز شود و در ناحیه فاصله بین دندانی ایجاد شده در پایان ارتودنسی یک ایمپلنت یا پروتز یا بریج یا روکش گذاشته میشود .

مزیت این روش این میباشد که رابطه اسکلتی فک بیمار تغییر نمی کند و در پایان ارتودنسی این رابطه حفظ می‌شود یعنی اورجت و اور بایت بیمار حفظ می‌شود. اما در عین حال در پایان ارتودنسی بیمار مجبور است از درمان های پروتزی نیز استفاده نماید  که این مسئله می‌تواند یک نقطه ضعف برای راهکار دوم در درمان دندان فاصله دار توسط متخصص ارتودنسی در مشهد با ارتودنسی مشهد محسوب گردد.

بعضی از دندانپزشکان یا متخصص های درمان های زیبایی ممکن است بستن تمام فاصله ها را با کامپوزیت یا مواد همرنگ دندان یا ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی بدون انجام ارتودنسی دندان نامرتب توصیه کنند.

  اما عیب این روش عدم توزین و هماهنگ سازی فضاهای بین دندانی در دو فک می باشد و ممکن است در پایان درمان های زیبایی ترمیمی سایز بعضی از دندان ها بسیار بزرگتر از حالت معمول به نظر برسد و نمای نازیبایی به لبخند بیمار بدهد پس بهتر است قبل از هرگونه درمان زیبایی با متخصص ارتودنسی در مشهد دکتر نجمه تحویلدار نژاد دارای بورد تخصصی ناسیونال از دانشکده دندانپزشکی مشهد و دارای رتبه ۴ آزمون تخصص مشورت شود.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب