تمیز کردن پلاک نگهدارنده متحرک توسط بیمار ارتودنسی به گفته بهترین متخصص ارتودنسی دندان مشهد و خراسان رضوی دکتر نجمه تحویلدار نژاد

بعد از خاتمه درمان ارتودنسی ثابت توسط متخصص ارتودنسی در مشهد جهت حفظ و نگهداری نتایج درمان بایستی بعد از خاتمه درمان ارتودنسی از نگهدارنده ثابت یا متحرک استفاده شود تا نتایج درمان با ثبات بماند و شاهد عود نامرتبی دندانی نباشیم.
معمولاً بسته به نامرتبی دندانی و میزان ناهنجاری فکی و دندانی و نوع درمان انجام شده شامل کشیدن دندان یا نکشیدن دندان ممکن است پزشک متخصص ارتودنسی دندان نامرتب در مشهد نگهدارنده ثابت یا نگهدارنده متحرک را تجویز نماید.
در این مقاله به نگهدارنده های متحرک می پردازیم .
نگهدارنده های متحرک شامل پلاک های متحرک آکریلی یا پلاک های نگهدارنده هالی می باشد .
از این پلاک ها برای درمان حفظ نتایج درمانی در فاز نگهداری ارتودونسی استفاده می‌شود .
علاوه بر پلاک آکریلی نگهدارنده یا قالب متحرک ارتودنسی می توان از پلاک های شفاف اسیکس هم استفاده کرد .
از پلاکهای شفاف در ارتودنسی نامرئی یا کلیر الاینر ها هم استفاده می‌شود .
نامرتبی های دندانی را به کمک پلاک های نگهدارنده می توان حفظ نمود.
چون ژنتیک بدن همواره تمایل دارد که دندان‌ها را به موقعیت اولیه خود بازگرداند.
به همین دلیل متخصص ارتودنسی به کمک پلاک های متحرک با این عارضه اجتناب‌ناپذیر درمان ارتودنسی مقابله می کند .
برای تمیز کردن پلاک های متحرک آکریلی نگهدارنده یا پلاک های شفاف اسیکس نگهدارنده ارتودنسی دندان کج بعد از ردیف کردن کجی دندان ها توسط متخصص درمانگر ارتودنسی دندان در مشهد باید به صورت ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار گیرد و بعد از از غذا خوردن و مسواک زدن و تمیز کردن دندانها با مسواک و نخ دندان، مجدد پلاک بلافاصله داخل دهان گذاشته شود .
سهل انگاری و کوتاهی در گذاشتن و استفاده از پلاک های متحرک نگهدارنده باعث عود نامرتبی دندان بعد از ارتودنسی دندان می‌شود و ممکن است بیمار مجبور شود مجدداً درمان ارتودنسی دندان را انجام دهد.
به منظور تمیز کردن پلاک متحرک نگهدارنده بایستی سطوح داخلی پلاک ها با یک مسواک نرم و خمیر دندان به آرامی تمیز شود و سطوح بیرونی پلاک که یک سطح صیقلی می باشد مسواک زده نشود.
در مواقعی که از پلاک متحرک نگهدارنده ارتدنسی استفاده نمی شود ، پلاک متحرک اورتودنسی یا قالب متحرک باید داخل یک ظرف آب نگهداری شود تا از خشک شدن و بدبو شدن پلاک متحرک نگهدارنده ارتودنسی ممانعت به عمل آید.
پلاک های متحرک ارتودونسی توسط قالب گیری و انتقال قالب ها به لابراتوار ساخته می شوند در حفظ و نگهداری پلاک های متحرک باید اهتمام ورزید تا روند درمان ارتودونسی با اختلال مواجه نشود.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب