آیا میتوان بدون ارتودنسی دندان، بی نظمی دندان ها را برطرف کرد ؟به گفته ی دکتر خوب متخصص ارتودنسی دندان دکتر نجمه تحویلدار نژاد در مشهد

نامرتبی دندان ها یکی از علل مراجعه به مطب های ارتودنسی می باشد.
ناهنجاری‌های دندانی و فکی در جوامع کنونی شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است .علل ایجاد نامرتبی های دندانی ارث یا ژنتیک، رژیم غذایی نرم و عوامل محیطی مثل عادات دهانی یا زود از دست دادن دندانهای شیری یا پوسیدگی دندان های شیری می باشد .
تنها راه اصولی و درست اصلاح بی نظمی دندان ها ارتودنسی دندان کج و نامرتب به کمک ردیف کردن دندان های کج با بستن سیم ها و براکت های فلزی و براکت های سرامیکی می باشد .
درمان ارتودنسی حدوداً یک الی دو سال به طول می انجامد ولی نمی توان در عرض یک روز یا چند هفته دندان ها را به سرعت مرتب نمود .
همین مسئله ممکن است افراد را به سمت درمانهای تجاری و تبلیغاتی همچون انجام ارتودنسی در یک روز یا انجام مرتب نمودن دندان ها در یک روز ترغیب نماید.
در این روش های بسیار مخرب که اصلا در زمینه علم ارتودنسی نمی گنجد سطوح بیرونی دندان ها و نقاط برجسته دندان ها با فرز تراشیده می‌شود و نقاط فرو رفته با مواد همرنگ دندان و کامپوزیت پر میشود و ظاهراً دندان ها ردیف می شود ولی چون تراش بسیاری انجام می‌شود ساختار مینا و عاج دندان را از بین می برد و دندان ها بعد از مدتی حساس می‌شوند و ممکن است نیاز به عصب کشی دندان هم بعد از مدتی به وجود آید و در کل تمامیت ساختارهای سالم دندان های بیمار از بین می‌رود .
درمان های زیبایی همچون ونیر کامپوزیت و لمینت درمان های برگشت ناپذیری هستند که ممکن است در کوتاه مدت به صورت فوری و بسیار سریع باعث زیبایی دندانها شوند ولی در دراز مدت مشکلات بسیار زیادی را برای بیمار به وجود می‌آورند از جمله: تغییر رنگ اطراف لمینت ها یا ونیر ها ،نیاز به پالیش های مکرر و سالانه ونیر های کامپوزیتی ، ایجاد پوسیدگی اطراف ونیر ها و کامپوزیت ها یا عود پوسیدگی، تغییر رنگ لبه ای ، سایش یا لب پریده شدن آنها.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب