کشیدن سریالی دندان ها در کودکان و‌ نوجوانان در ارتودنسی دندان مشهد توسط دکتر نجمه تحویلدارنژاد

بسیاری از کودکان در نسل های جدید با نامرتبی دندانی مواجه هستند.
یکی از علل ایجاد بی نظمی دندانها موارد ژنتیکی و توارث بین والدین و فرزندان آنها می باشد. مورد دیگر زود از دست رفتن دندانهای شیری می باشد یا از دست رفتن زود هنگام دندانهای شیری در اثر پوسیدگی یا کشیدن دندان های شیری یا ضربه های وارد شده به دندان شیری می باشد. مورد دیگر اختلاف سایز و عدم تناسب اندازه بین اندازه فک ها با اندازه دندان ها می باشد که باعث ایجاد نامرتبی دندانی و کرودینگ دندانی یا شلوغی دندانی و یا بالعکس باعث ایجاد دندان فاصله دار می شود.
در کودکانی که با کمبود فضای شدید مواجه هستند استفاده از درمان خاصی به نام سریال اکسترکشن یا کشیدن سریالی دندان های شیری می‌تواند باعث رویش مرتب دندان‌های دائمی بعدی شود .
معمولاً در کمبود فضاهای شدید که ارتفاع صورت نرمال میباشد و کودک در مرحله دندانی مختلط قرار دارد به صورت تدریجی در طی فرایند رویش دندانهای دایمی با کشیدن دندانهای شیری فضا برای رویش دندان‌های دائمی بعدی به وجود می آید .
در این موارد اول دندان نیش شیری کشیده می شود و فضا برای مرتب کردن دندان های ثنایا به وجود می آید .
در مرحله بعد اولین دندان مولر شیری کشیده می شود و فضا برای رویش اولین پره مولر اول دائمی فراهم می‌شود و رویش این دندان تسریع می‌شود.
در مرحله نهایی اولین پره مولر اول دائمی کشیده می شود و فضا برای رویش مرتب دندان نیش دائمی فراهم می‌شود و دندان نیش در موقعیت مرتب و ردیف خود رویش پیدا می‌کند .
مزیت این روش این می باشد که دندان‌ها در موقعیت مرتب و صاف ردیف خود رویش پیدا می کنند و برای به دست آوردن اکلوژن ممکن است یک دوره کوتاه درمان ارتودنسی ثابت لازم باشد که نسبت به درمان معمولا ارتودنسی درمان آن کوتاه تر می باشد .
ایراد این روش این می‌باشد که ممکن است باعث افزایش اوربایت و اورجت کودک شود .
در مجموع روش سریال اکسترکشن باعث ردیف شدن تدریجی دندان های دایمی شده و روند درمان ارتودنسی دندان را در آینده ساده تر و کوتاه تر می کند.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب