چگونه از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنیم؟

چگونه از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنیم؟

به گفته دکتر نجمه تحویلدارنژاد بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد بهداشت دهان برای تمام افراد صرف نظر از دارا بودن دستگاه های ارتودنسی در دهان یا نداشتن دستگاه‌ های ثابت فلزی یا همان براکت های فلزی ارتودنسی ضروری می باشد. همه افراد باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده کنند. نخ دندان می تواند نقاط تماس یا ناحیه تماس بین دو دندان مجاور را تمیز کند.

علت استفاده از نخ دندان

نواحی تماس بین دندانی به دلیل عدم دسترسی مسواک به راحتی قابل تمیز شدن نیست. در نتیجه باقی ماندن مواد غذایی می تواند ریسک پوسیدگی دندانی را بالا ببرد.

در زمان انجام درمان ارتودنسی به دلیل وجود براکت های فلزی یا براکت های سرامیکی، همچنین وجود سیم ها و کش های ارتودنسی احتمال تجمع مواد غذایی افزایش یافته و برای کاهش ریسک پوسیدگی دندانی باید حتماً رعایت بهداشت دهان به خوبی انجام شود. علاوه بر مسواک معمولی باید از مسواک بین دندانی نیز استفاده شود.

همچنین برای تمیز کردن نواحی بین دندانی در زمان وجود ارتودنسی دندان نامرتب، باید از نخ دندان های مخصوص ارتودنسی به نام نخ دندان سوپرفلاس نیز استفاده گردد.

نخ دندان سوپر فلاس

چگونه از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده شود؟ نخ دندان سوپر فلاس با نخ دندان های معمولی متفاوت است. به طوری که یک نوک تیز دارد که این نوک تیز می تواند از زیر سیم ها عبور داده شود و قسمت ضخیم نخ دندان اطراف براکت ها و زیر سیم‌ها را تمیز کند و با قسمت نازک نخ دندان، نواحی بین دندانی تمیز گردد. استفاده از نخ دندان سوپر فلاس ارتودنسی بسیار راحت می باشد. لازم به ذکر است که نخ دندان معمولی به راحتی در طی ارتودنسی قابل استفاده نیست. علاوه بر استفاده از نخ دندان مخصوص ارتودنسی که در مارک های معتبر در بازار ایران وجود دارد، حتما باید از مسواک معمولی، مسواک بین دندانی و دهانشویه نیز استفاده نمود.

دکتر نجمه تحویلدارنژاد بهترین متخصص ارتودنسی دندان و فک در مشهد و خراسان رضوی می گوید بهتر است از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کرد تا خطر پوسیدگی دندانی کاهش پیدا کند و به بیماران ارتودنسی دندان نامنظم آموزش داده شود که بعد از وعده های غذایی یا حتی میان وعده ها از مسواک استفاده کنند تا شانس ماندگاری مواد غذایی و به خصوص مواد قندی را در دهان خود در طی درمان ارتودنسی دندان های کج و نامرتب کاهش دهند.

می توان از مسواک برقی نیز استفاده نمود. مسواک برقی در کودکان کم سن و سال و کودکانی که دارای معلولیت می باشند نیز می تواند به خوبی دندان ها را تمیز کند. علاوه بر مسواک برقی این نکته را باید در نظر داشت که حتما باید به صورت مکانیکی سطح دندان‌ها را به خوبی تمیز نمود و نوع مسواک یا خمیر دندان تاثیر آنچنانی در تمیز شدن دندان ها نخواهد گذاشت.

واترجت

 از واترجت نیز می توان برای تمیز کردن سطوح دندانی استفاده نمود. استفاده از واترجت حتما باید در کنار استفاده از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان باشد و نمی تواند به تنهایی جای مسواک را بگیرد.

دکتر نجمه تحویلدار نژاد بهترین متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت مشهد و خراسان رضوی می باشند. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده که عضو انجمن ارتودونتیستهای ایران، اروپا و آمریکا می باشند.

برای دریافت وقت مشاوره با دکتر نجمه تحویلدانژاد می توانید به صورت آنلاین نوبت خود را رزرو کرده یا با شماره 05137602475 تماس حاصل فرمایید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب