دلایل کوچک بودن فک پایین + روش های درمان آن

کوچک بودن فک پایین (مایکروگنتاتیسم) یک مشکل ظاهری است که برخی افراد از بدو تولد و برخی دیگر در طول زندگی با آن مواجه می شوند. کوچک بودن فک پایین، دلایل مختلف و البته راهکارهای درمانی متنوعی نیز دارد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل کوچک بودن فک پایین + روش های درمان آن بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید» به مظنور آشنایی با لیستی از خدمات ارتودنسی در مشهد و همچنین لیست هزینه های مربوط به آن روی لینک داه شده کلیک کنید.

میکروگناتیا (میکروگناتسیم) چیست؟

میکروگناتیا (میکروگناتسیم) به معنای کوچک بودن فک پایین است. افرادی که اندازه فک پایین آن ها به قدری کوچک است که با دیگر اجزای صورتشان، تناسب ندارد به وضعیت میکروگناتیا (میکروگناتسیم) دچار هستند.

دلایل کوچک بودن فک پایین چیست؟

کوچک بودن فک پایین، دلایل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوچک بودن فک پایین به دلیل ابتلا به سندرم پیر رابین

یکی از اصلی ترین دلایل کوچک بودن فک پایین در نوزادان، ابتلای آن ها به سندروم پیر رابین می باشد که باعث می شود فک نوزاد در رحم با سرعت کمی، تشکیل شده و رشد کند.
سندروم پیر رابین همچنین می تواند در آینده، مشکلات جدی تری نظیر مشکلات تنفسی برای فرد، ایجاد کند.

بیشتر بخوانید» با توجه به توصیه های بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در مشهد یکی از بهترین راهها برای برطرف کردن این عارضه، استفاده از علم ارتودنسی در کودکان است. به منظور آشنایی با لیست هزینه ها و همچنین خدمات کلینیک در این زمینه، روی لینک داده شده کلیک کنید.

آمارها حاکی از آن است که از هر 8500 نوزاد، یک نوزاد مبتلا به سندروم پیر رابین به دنیا می آید.

  • آکندروژنز از دلایل کوچک بودن فک پایین

آکندروژنز، اختلالی است که مانع از ترشح هورمون رشد توسط غده هیپوفیز کودک می شود و در نتیجه مشکلات ظاهری از جمله کوچکی فک پایین را به وجود می آورد.

البته ناگفته نماند که اختلال آکندروژنز، بسیار نادر است.

  • تریزومی از دلایل کوچک بودن فک پایین

تریزومی یک اختلال ژنتیکی است که منجر به ایجاد مشکلاتی همچون کوچک بودن فک پایین می شود. زمانی که در ساختار ژنتیکی 3 کروموزوم به جای 2 کروموزوم، شکل بگیرد، منجر به بروز اختلال تریزومی می شود.

  • پروگریا (پیری زودرس) از علل کوچکی فک

به عنوان یکی دیگر از دلایل کوچکی فک پایین می توان به بیماری ژنتیکی پروگریا یا همان پیری زودرس اشاره کرد. کودکان مبتلا به پروگریا، با سرعت بسیار بیشتری از حالت عادی، روند پیری را طی می کنند.

یکی از نشانه های ابتلای کودک به پروگریا، کوچک بودن فک پایین می باشد.

  • کوچکی فک پایین به علت سندرم تریچر کالینز (Treacher Collins)

سندرم تریچر کالینز یکی دیگر از بیماری های ارثی است که با علائمی همچون کوچک بودن فک پایین بروز پیدا می کند. 

روش های درمان کوچکی فک پایین چیست؟

روش های درمان کوچکی فک پایین چیست؟

کوچکی فک پایین با انجام جراحی توسط پزشک متخصص، قابل درمان است.

در جراحی کوچکی فک پایین که با هدف بزرگ کردن فک پایین صورت می گیرد، طول، عرض و عمق فک، افزایش داده می شود.

گاهی اوقات مشکل فقط کوچک بودن فک پایین نیست، بلکه فک پایین علاوه بر کوچکی، عقب نیز است که در این صورت، ارتودنسی دندان، بهترین روش درمانی است که از سوی پزشکان متخصص پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با دلایل اصلی کشیدن دندان برای ارتودنسی روی لینک داده شده کلیک کنید.

دندانپزشک متخصص(دکتر نجمه تحویلدارنژاد) برای درمان مشکل عقب بودن فک پایین از روش ارتودنسی جبرانی و یا ارتودنسی کاموفلاژ  بهره می گیرد. بدین منظور در اولین مرحله، چندین دندان از دهان، خارج شده تا فضای کافی برای جابه جایی دندان ها ایجاد شود. قالب گیری دهان و تهیه براکت ها از روی قالب مورد نظر نیز 2 تا از اصلی ترین مراحل ارتودنسی جبرانی جهت درمان مشکل عقب بودن فک هستند.

به طور کلی ارتودنسی فک یکی از بهترین روش های درمان کوچک و عقب بودن فک پایین می باشد. با ارتودنسی همچنین می توان مشکلات حین صحبت کردن و غذا خوردن را نیز به طور کامل، برطرف نمود.

طول درمان مشکل کوچکی و عقب بودن فک با استفاده از ارتودنسی با توجه به میزان ناهنجاری دندان ها، متغیر است. هر چه سریع تر نسبت به درمان این مشکل اقدام کنید، طول درمان و به طبع هزینه های درمان، کمتر خواهد بود.

نتیجه گیری بررسی دلایل کوچک بودن فک پایین + روش های درمان آن!

در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل کوچک بودن فک پایین را به همراه روش های درمانی آن معرفی کنیم تا با اطلاعات کامل به راحتی بتوانید پروسه درمانی خود را طی کنید. 

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از درمان کوچکی فک پایین را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب