عوارض شکستن پلاک متحرک ارتودنسی به گفته متخصص ارتودنسی خوب در مشهد دکتر نجمه تحویلدار نژاد رتبه ۴ آزمون تخصصی ارتودنسی دندان نامرتب

در درمان ارتودنسی علاوه بر دستگاه های ثابت ارتودنسی دندان از دستگاههای متحرک ارتودنسی یا پلاک های متحرک ارتودنسی هم استفاده می‌شود.
پلاک های متحرک به چند دسته طبقه بندی می شوند: مثل پلاکهای متحرک ساده برای حرکت دندانی، پلاک های متحرک پیچ دار برای گسترش عرضی قوس های دندانی و فکی، پلاک های متحرک فانکشنال برای تغییر روابط فکی و درمان بیرون زدگی یا عقب رفتگی فک ها .
معمولاً بیماران باید از این پلاک ها به صورت ۲۴ ساعته و کامل به جز مواقع غذا خوردن و مسواک زدن استفاده نمایند تا تاثیر درمانی کامل توسط ارتودونسی دندان و فک به دست بیاید.
در مواردی ممکن است بیماران بی دقتی کنند و این دستگاههای ارتدنسی متحرک یا پلاک های متحرک ارتودنسی دچار ضربه یا شکستگی شود. متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت در مشهد به بیماران دارای پلاک متحرک در مشهد توصیه می کند که حتماً در زمان هایی که از پلاک متحرک خود استفاده نمی‌کنند پلاک را داخل ظرف های مخصوص نگهداری نمایند تا از آسیب در امان بماند .
در صورت سهل انگاری ممکن است پلاک متحرک دچار شکستگی شود.
در صورتی که بیمار پلاک خود را بشکند مخصوصا در مواردی که بیمار در شهرستان دیگری حضور دارد و به متخصص ارتودنسی خود دسترسی ندارد ممکن است قطعاتی از پلاک شکسته به بافت‌های دهان آسیب برساند.
به همین منظور باید سریعا پلاک شکسته از دهان خارج شود و به کلینیک ارتودنسی در مشهد مراجعه گردد.
همچنین به دلیل وقفه درمانی ایجاد شده تمام حرکت دندانی ایجاد شده تا آن مرحله توسط متخصص ارتودنسی مشهد به دلیل وقفه در گذاشتن پلاک در دهان ممکن است برگشت کند. یعنی بخشی از نامرتبی دندانی یا فکی ممکن است برگشت نماید .
درمان ارتودنسی بی نظمی دندان ها در این شرایط به کندی صورت می گیرد .
چون در این حالت بیمار باید مجدداً به مطب تخصصی ارتودنسی دندان در مشهد مراجعه کند و متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت در مشهد مجدداً قالبگیری انجام دهد و پلاک جدید در لابراتوار ارتودنسی ساخته شود.
از طرفی دوباره هزینه مجزا توسط بیمار پرداخت می شود و خود همین مسئله می‌تواند هزینه جدیدی بر بیمار تحمیل کند که با مراقبت و دقت در نگهداری از پلاک متحرک اول قابل پیشگیری بود .
به همین دلیل متخصص اورتودونسی دندان، یا متخصص درمان نامرتبی دندانها و دکتر متخصص درمان دندان کج در مشهد همواره به مراجعه کنندگان ارتدنسی در مشهد و خراسان رضوی توصیه می‌کنند به خوبی از پلاک متحرک خود مراقبت کنند تا مراحل درمانی ارتودنسی و ارتوپدی فک به خوبی پیش برود .
چون شکستن پلاک های متحرک ساده یا پلاک های متحرک پیچ دار یا پلاک های متحرک فانکشنال می‌تواند روند درمان را با اختلال مواجه نماید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب