طول مدت درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول مدت درمان ارتودنسی چقدر است؟

این که درمان ارتودنسی چقدر زمان نیاز دارد، سوال بسیاری از بیماران است.

یا توجه به این که وظیفه بریس ها و الاینر های ارتودنسی حرکت دادن دندان به همراه لثه و فک، به سمت موقعیت اصلی شان می باشد، بنابراین سرعت بخشیدن زیاد به این فرآیند می تواند منجر به مشکلاتی مانند از دست رفتن استخوان و تحلیل لثه شود.

در حالی که صبر و حوصله همیشه در طول درمان ارتودنسی امری مهم است، اما درمان ارتودنسی نیز در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیر داشته است. پزشکان از بریس‌های قدیمی استفاده نمی‌کنند و طول درمان امروزه بسیار کوتاه‌تر از گذشته است.

غالباً مدت زمان این نوع درمان چیزی حدود ۶ تا ۲۴ ماه است. اما در صورتی که شدت ناهنجاری های دندان کمتر باشد، طول دوره درمان کوتاه تر و برای مشکلات پیچیده تر، مدت درمان آن بیشتر خواهد بود. پس از برداشتن بریس ها از روی دندان، لازم است بیمار به همان میزان زمان درمان اصلی، از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند.

به طور کلی می توان گفت که مدت زمان درمان ارتودنسی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • شدت ناهنجاری های دندان

مهمترین عامل در تشخیص طول درمان می باشد. معمولاً طول درمان بیماران با ناهنجاری های شدیدتر بیشتر از بیماران دیگر می باشد. هر چه ناهنجاری های فکی و یا روابط فکی (جفت نشدن دندان ها روی هم، نامرتبی زیاد دندان ها، جلو بودن فک بالا یا پایین، نهفته بدن دندان ها و…) بیشتر باشد زمان موردنیاز برای درمان نیز بیشتر می شود. در صورتی که نامرتبی دندان ها خفیف تا متوسط باشد درمان ارتودنسی معمولاً حدود یکسال زمان خواهد برد.

  • نوع ارتودنسی (انواع بریس ها)

استفاده از نوع بریس ها و سیم های ارتودنسی می تواند در مدت زمان درمان تاثیرگذار باشد. متقاضیان ارتودنسی امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب دارند: بریس های فلزی سنتی، بریس هاس سرامیکی و بریس های شفاف از انواع ارتودنسی هستند. بریس های فلزی از فلز رنگ ثابت ساخته شده که این سیستم را بسیار مستحکم و قوی نگه می دارد. از طرفی بریس های سرامیکی و الاینر های شفاف زیباتر از بریس های فلزی به نظر می رسند و بیشتر بزرگسالان آنها را ترجیح می دهند.

بریس‌های سلف لیگیتینگ دندان‌های به هم ریخته و شلوغ را سریع‌تر از بریس‌های معمول فلزی صاف و تراز می‌کنند. بریس‌های شفاف، بریس‌های سلف لیگیتینگ شفاف و بریس‌های متحرک شفاف همه و همه می‌توانند طول درمان ارتودنسی را تغییر دهند. البته اگر مدت زمان درمان برایتان مهم است، می توانید در مورد گزینه‌های درمانی مختلف از متخصص ارتودنتیست خود سوال کنید.

دهانگیرهای لرزشی و ایجاد سوراخ‌های ریز (MOPs) می‌توانند زمان درمان را سریع‌تر و راحت‌تر کنند. این گزینه‌ها می‌توانند به تغییر حالت سریع استخوان کمک کنند، که پس از آن حرکت دندان را سرعت می‌بخشند.

  • مصرف داروهای مختلف

برخی داروها مانند مسکن ها و یا داروهایی که برای درمان عارضه های استخوانی استفاده می شوند قادرند حرکات دندانی را کند کرده در نتیجه طول درمان را افزایش دهند. استفاده مکرر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین سرعت حرکت دندان را آهسته تر می‌کنند. این امر در مورد فلوراید، استروژن، کورتیکواستروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن نیز صادق است.

از طرف دیگر، داروهایی مثل هورمون تیروئید و ویتامین دی می توانند باعث افزایش میزان حرکت دندان‌ها ‌شوند. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی را قطع یا مصرف نکنید.

  • سن بیمار

درمان ارتودنسی را می تواند در سنین قبل از بلوغ و زمانی که استخوان فک نرم می باشد می توان درمان را آغاز کرد و در این موقع زمان ارتونسی نیز کمتر از طول درمان ارتودنسی بعد از بلوغ می باشد. بنابراین نوجوانانی که هنوز اتصال دندان های آنها به فک محکم نشده و رشد آنها متوقف نشده است، قطعاً طول درمان کمتری نسبت به بزرگسالان دارند.

از آنجایی که رشد دندان ها در بزرگسالان متوقف شده است، آنان مجبورند مدت زمان بیشتری را نسبت به کودکان و نوجوانان صرف درمان ارتودنسی کنند تا به نتایج مطلوبی برسند. البته این یه این معنی نیست که ارتودنسی همه افراد بزرگسال دو سال یا بیشتر طول می کشد بلکه با توجه به هدف درمان، اکثر بزرگسالان می توانند طی یک سال یا کمتر، به لبخندی دلخواه شان دست یابند.

  • میزان تعهد و همکاری بیمار

همکاری و مسئولیت‌پذیری بیمار در مقابل درمان می‌تواند اثر مهمی در زمان و نتیجه آن داشته باشد. یک بیمار بی‌مسئولیت می‌تواند مدت ‌زمان موردنیاز برای انجام درمان را افزایش دهد در مقابل مراجعه منظم و به موقع، بهداشت دهان و دندان، مراقبت و محافظت از وسایل و دستگاههای ارتودنسی در طول درمان حائز اهمیت می باشد و درمان را روی روال مشخص نگه می دارد و با اجرای تمامی دستورات پزشک طول درمان نیز کاهش می یابد.

  • دندان قروچه یا براکسیزم

بروکسیزم یا دندان قروچه می‌تواند حرکت کردن دندان‌ها را کندتر کند چرا که فشار ناشی از دندان قروچه کردن، دندان‌ها را در جای خود محکم می‌کند.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر بهداشت دهان به درستی رعایت نشود، می‌تواند در طول ارتودنسی باعث عفونت لثه‌ها و یا خرابی دندان‌ها شود که خود عاملی برای افزایش طول درمان می‌شود. بعد از اتمام طول درمان ارتودنسی باید از نگهدارنده‌های ارتودنسی استفاده کنید که به آن ریتینر گفته می‌شود. دلیل استفاده از ریتینر این است که دندان‌ها ممکن است بعد از ارتودنسی حرکت کرده و دوباره به حالت اول خود بازگردد. بنابراین ریتینر را در طول شب فقط در دهان خود قرار دهید که می‌تواند کمک کند دندان‌ها در جایگاه درست خود باقی بمانند.

بنابراین رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان در طول دوره درمان و مدت زمان ارتودنسی بسیار مهم است.

  • سلامت دندان ها

اگر دندان های شما در مدت زمان ارتودنسی خراب شوند.

ترمیم آنها در طول درمان ممکن است کمی نتیجه درمان را به تاخیر بیاندازد.

  • عوامل دیگر

در حالی که نوع ارتودنسی، شدت مشکل و میزان تعهد بیمار نقش کلیدی در مدت زمان ارتودنسی دندان دارند، اما عوامل بیولوژیکی نیز می توانند در این زمان اثرگذار باشند. بدن هر بیمار با دیگری متفاوت بوده و دندان ها با سرعت های متفاوتی حرکت می کنند.

سرعت حرکت دندان ها در هر بیماری متفاوت می باشد و در افراد مختلف یکسان نخواهد بود در نتیجه به نسبت آن مدت درمان طولانی تر یا کوتاه تر خواهد شد.
اگر بیمار از برنامه درمانی پزشک پیروی کند و بهداشت خوبی داشته باشد درمان خیلی سریع به نتیجه می رسد.
قابل ذکر است که با توجه به تفاوت اشخاص مدت زمان درمان نیز متفاوت است بنابراین روند درمان خود را با شخص دیگری مقایسه نکنید.

اگر بیمار از برنامه درمانی پزشک پیروی کند و بهداشت خوبی داشته باشد درمان خیلی سریع به نتیجه می رسد.

قابل ذکر است که با توجه به تفاوت اشخاص مدت زمان درمان نیز متفاوت است بنابراین روند درمان خود را با شخص دیگری مقایسه نکنید.

در نهایت می توان گفت که همکاری بیمار با پزشک و رعایت نکات درمانی توصیه شده توسط بیمار و پیروی از برنامه درمانی وانجام دقیق مراقبت های لازم باعث می شود که درمان سریعتر به نتیجه برسد.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب