درمان کوچک بودن فک پایین با ارتودنسی

یکی از ناهنجاری‌هایی که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند، کوچکی فک پایین است. در این بیماری اغلب دندان‌های فک بالا جلوتر بنظر رسیده و لب بالا هم به همان اندازه بالاتر قرار خواهدگرفت. اما برای اینکه این مشکل برطرف شده و چهره زیباتر به نظر برسد، برای درمان کوچک بودن فک پایین از ارتودنسی به عنوان یکی از روش‌های درمان استفاده خواهدشد. برای آشنایی بیشتر با این موارد تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید» راهنمای مراقبت از دندان های ارتودنسی شده روی لینک داده شده کلیک کنید.

چرا با کوچکی فک پایین مواجه می شویم؟

درمان کوچک بودن فک پایین با ارتودنسی

Mandibular deficiency یا فک کوچک در زمانی اتفاق خواهد افتاد که فک کوچک بوده و به اندازه کافی رشد نکرده باشد. در این شرایط بایستی با استفاده از دستگاه‌های فانکشنال فک پایین را به طرف جلو هدایت کرده که یکی از روش‌های درمانی ارتوپدیک و ارتودنسی محسوب خواهدشد.

اما اینکه چرا با کوچک بودن فک پایین مواجه می‌شوید، می‌توان دلایل متفاوتی داشته باشد. اصلی‌ترین دلیل این عارضه رشد ناکافی فک جلویی بوده که در نهایت به کم شدن ارتفاع صورت منتج خواهدشد. در کنار این موارد ژنتیک هم می تواند نقش موثری در این ناهنجاری داشته باشد. البته در برخی از شرایط رشد بیش از اندازه فک بالا هم ممکن است باعث بروز کوچک دیده شدن فک پایین شود.

چه مشکلاتی به واسطه کوچک بودن فک پایین به وجود خواهد آمد؟

گروهی بر این باورند که کوچک بودن فک پایین فقط روی زیبایی چهره فرد تاثیر خواهد گذاشت. در صورتی که این ناهنجاری اگر در زمان مناسب خود درمان نشود، منجر به مشکلاتی نظیر مشکلات خوابیدن، مشکلات تنفسی، ایجاد خر و پف، احتمال ابتلا به آپنه خواب، مشکلات گفتاری، ناتوانی در جویدن غذا، وضعیت نامناسب در سر و گردن و… خواهدشد.

بیشتر بخوانید» اگر شما هم جزئی از آن دست افرادی هستید که هنگام بیدار شدن از خواب، دچار خشکی دهان و سردردهای صبح گاهی می‌شوید، به احتمال زیاد مبتلا به آپنه هستید. با این حال امکان درمان آپنه خواب با ارتودنسی وجود داشته و می‌توان آن را به این روش درمان کرد.

ارتودنسی کوچک بودن فک پایین عقب چگونه است؟

درمان گوچک بودن فک پایین

زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد فک پایین عقب باید به واسطه ارتودنسی درمان شود، اگر فرد در سن رشد باشد، از روش تحریک رشد فک پایین با استفاده از ارتودنسی استفاده خواهدشد. برای این کار از دستگاه اکتیویتور و دستگاهی اولیه استفاده می شود. این دستگاه متحرک بوده ولی مهم‌ترین ویژگی آن میزان تماس بیشتر با دندان و مقاطع استخوانی فک پایین است. چراکه به این وسیله می‌تواند رویش تمام دندان‌ها را کنترل کرده و روند رشد فک پایین را تغییر دهد.

کوچک بودن فک پایین را چگونه با ارتودنسی درمان کنیم؟

اگر بخواهیم درباره کشیدن دندان برای ارتودنسی صحبت کنیم، باید بگوییم که با توجه به تشخیص دندانپزشک و ایجاد فضایی مناسب برای جابجایی دندان‌ها، دندان‌هایی که در جایی نادرست رشد کرده باشند، کشیده خواهندشد. اما معمولا برای درمان فک پایین، زمانی که به بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد مراجعه می‌کنید، در ابتدا صورت را از نیم رخ بررسی کرده تا میزان کوچک بودن فک مشخص شود. اینجاست که تصمیم می‌گیرد چندتا از دندان‌ها را باید از دهان خارج کند.

سپس دهان را قالب گیری کرده و براکت‌ها را با توجه به قالبی که تهیه کرده، درنظر می‌گیرد. بعد از اینکه دوره درمان به اتمام رسید و دو فک هم راستای یکدیگر قرار گرفتند، براکت‌ها را از دهان خارج می‌کند.

نتیجه گیری کلی اینکه….

 درمان کوچک بودن فک پایین از ارتودنسی، تنها روشی از درمان برای این عارضه است. اما اینکه چطور و چگونه بایستی انجام شود، مهم‌ترین مسئله خواهدبود. در حقیقت این دانش، تخصص و تجربه دندانپزشک خواهدبود که در اینجا بروز خواهدکرد.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب