بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

مقدمه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه امری مهم و ضروری است، اما برای افرادی که درمان ارتودنسی انجام داده اند، بسیار حیاتی تر است.

در طول درمان ارتودنسی، صرف وقت کافی برای تمیز کردن و توجه مناسب به شرایط براکت‌ها و دندان‌ها از اهمیت خاص برخوردار است، چرا که عدم رسیدگی و مراقبت بیمار می تواند موجب طولانی شدن دوره درمان و ملاقات های بیشتر با متخصص ارتودنسی شود.

بیماران معمولا تمایل دارند تا با برداشتن بریس های ارتودنسی، زندگی جدیدی را با لبخند زیبایشان آغاز کنند و احتمالا هیچ کس دوست ندارد پس از اتمام درمان ارتودنسی با مشکلات جدیدی همچون پوسیدگی دندان سروکله بزند.

اما مسواک نزدن به موقع در طول درمان ارتودنسی می تواند موجب ظهور لکه های سفید روی دندان ها، پریودنتیت و پوسیدگی دندان شود.

به این ترتیب می‌توان با رعایت بهداشت دهان و دندان، از ایجاد مشکلات مختلف همچون پوسیدگی دندان، التهاب و بیماری لثه، به هم ریختگی دندان‌ها، یا عوارض جانبی درمان مثل فرسایش سیم‌ها یا شکستن براکت‌های ارتودنسی جلوگیری کرد.

همچنین برای کودکانی که از روش‌های درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند، لازم است والدین آموزش‌های لازم را به کودک درباره نحوه مراقبت صحیح از دندان‌ها و مراقبت های بعد از ارتودنسی ارائه کرده و آن‌ها را تشویق کنند دهان خود را به صورت روزمره تمیز نگه دارند.
هر بیمار ارتودنسی برای رعایت بهداشت حین درمان ارتودنسی به یک مسواک مخصوص ارتودنسی ، یک مسواک بین دندانی و نخ دندان مخصوص نیاز دارد.

استفاده از مسواک های بین دندانی

همانطور که از نام آن پیداست، مسواک بین دندانی نوعی مسواک کوچک و باریک است که برای تمیز کردن مابین دندان ها، زیر و اطراف سیم ها و بریس های ارتودنسی استفاده می شود.

قبل از استفاده از مسواک معمولی، از مسواک های بین دندانی برای خارج کردن ذرات بزرگ غذایی که بین بریس ها گیر کرده اند، استفاده کنید.

به این منظور از یک آیینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که چیزی را جا نینداختید.

مسواک زدن

در دوره درمان ارتودنسی، لازم است که دندان ها را حداقل روزی ۳ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک کنید.

بهتر است مسواک زدن را پس از بیدار شدن، پس از هر وعده غذایی و قبل خواب انتجام دهید.

روش صحیح مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

  • مسواک را با زاویه صاف بگیرید و ابتدا سطح بیرونی دندان ها را تمیز کنید. این کار را با حرکات دورانی و ارتعاشی انجام دهید.
  • فضای بین لثه ها و بریس ها را با زاویه دادن به مسواک (به سمت بالا برای فک بالا) تمیز کنید. باز هم مسواک را به آرامی و به صورت دورانی حرکت دهید.
  • باقی بخش های بیرونی دندان را با زاویه دادن به مسواک تمیز کنید.
  • سطوح جویدنی دندان های فک بالا و پایین را با دقت مسواک کنید.
  • مسواک زدن را با تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها پایان دهید.

برای مسواک زدن به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • همیشه باید از یک مسواک نرم به این منظور استفاده شود.
  • همیشه مسواک زدن باید فقط با یک مسواک خیس و بدون خمیردندان شروع شود.
  • در هنگام استفاده از مسواک خیس بدون خمیردندان، لازم است مواد غذایی باقیمانده اطراف براکت‌ها و زیر سیم‌ها با حرکت عمودی به جای حرکت سایشی خارج شوند.
  • مدت مسواک زدن باید به‌طور دقیق رعایت شده و حداقل دو دقیقه کامل به انجام این کار اختصاص یابد. به این ترتیب حداقل می‌بایست ۳۰ ثانیه زمان به مسواک زدن هر طرف دهان اختصاص یابد.
  • بهترین خمیردندان قابل استفاده به این منظور خمیردندانی است که برای بیمار بهترین طعم را داشته و وی را به مسواک زدن به مدت دو دقیقه کامل تشویق کند.
  • هنگامی که مسواک زدن در هنگام بیدار شدن از خواب انجام می‌شود، لازم است دهان با آب شستشو داده شود تا به این ترتیب کف باقیمانده پس از مسواک زدن به‌طور کامل از دهان خارج شود.
  • پس از مسواک زدن قبل از رفتن به رختخواب، لازم است مواد باقیمانده از دهان خارج شود، اما نیازی به دهان‌شویه با آب نیست.
  • هر چند رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی با استفاده از مسواک‌های دستی به خوبی امکان‌پذیر است، استفاده از مسواک‌های برقی در این رابطه موثرتر بوده و دستیابی به نتایج بهتر را در این رابطه امکان‌پذیر می کند.

استفاده از نخ دندان

با وجودی که کشیدن نخ دندان فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد، اما این کار دارای ارزش خاصی است و بسیار اهمیت دارد.

  • اولین مرحله از نخ دندان کشیدن، با وارد کردن نخ دندان به ناحیه زیر سیم متصل کننده براکت‌ها به یکدیگر آغاز می‌شود.
  • هنگامی که نخ دندان زیر این سیم قرار گرفت، امکان حرکت دادن آن بر روی دندان فراهم می‌شود. نخ دندان در ادامه به سمت خط لثه به صورت عمودی حرکت داده می‌شود.
  • بهتر است برای این که از پاک شدن تمام پلاک‌های ایجاد شده بر روی دندان اطمینان حاصل کنید، این کار را برای چهار تا پنج مرتبه تکرار کنید.
  • مراقب باشید که هنگام استفاده از نخ دندان، فشار زیاد به سیم وارد نشود.

روزی یکبار باید دندان ها را نخ دندان کشید.

ممکن است استفاده از نخ دندان با وجود بریس های ارتودنسی دشوار باشد، اما نخ دندان به بیرون کشیدن ذرات باقی مانده غذایی و ماده پلاک از بین دندان ها و خط لثه کمک می کند.

همچنین نخ دندان می تواند گوشه ها و شکاف هایی را تمیز کند که با مسواک قابل دسترس نخواهد بود.

استفاده از دهان شویه و فلورایدهای موضعی

بیماران می‌توانند به منظور تأمین سلامت و بهداشت هر چه بیشتر دهان و دندان، از دهان شویه ها و ژل‌های فلوراید سدیم استفاده نمایند.

به این منظور می توانید سطح مسواک را به این ژل آغشته نمایید و آن را نزدیک به 1 دقیقه بر سطح دندان بمالید و تا 30 دقیقه پس ‌از آن، از خوردن و آشامیدن اجتناب نمایید.

همچنین می توانید پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، داخل دهان، آب یا دهان شویه ضدعفونی کننده بچرخانید.

دهان شویه ضدعفونی کننده می تواند برای التهاب و جراحت لثه ها که ناشی از برخورد بریس های ارتودنسی هستند، بسیار مفید باشد.

این دهان شویه ها همچنین برای تمیز کردن آفت ها، زخم های جزئی دهان و لثه ها استفاده می شوند، زیرا ذرات غذایی باقی مانده را از بین می برند و به دهان اجازه می دهند تا روند طبیعی بهبودی را طی کند.

رعایت رژیم غذایی

کنترل رژیم غذایی به معنای پرهیز از غذاهایی است که می توانند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

بدین منظور باید مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی شکر هستند مانند نوشابه، شیرینی و بستنی را محدود یا قطع کنید.  همچنین باید از مصرف حوراکی هایی که به راحتی در بین بریس های ارتودنسی گیر می کنند مانند تافی، آدامس و شیرین بیان پرهیز کرد.

غذاهای بسیار سفت و چسبنده نیز می تواند موجب آسیب فیزیکی به بریس های ارتودنسی شود و یقینا بریس هایی با سیم های پاره یا براکت های شل نمی توانند موجب صاف کردن دندان ها شوند.

علاوه بر اینها، نباید آجیل، آبنبات و پیتزاهای سفت مصرف کرد. از غذاهای سالم مانند سیب و هویج استفاده کنید اما آنها را قطعه قطعه کرده و سپس میل نمایید. همچنین از گاز زدن یخ، ته مداد یا ناخن خودداری کنید. عدم رعایت موارد بالا می تواند موجب آسیب به بریس ها و در نتیجه کج شدن دندان ها شود.

شستشوی پلاک‌های نگهدارنده

در مرحله ریتنشن یا نگهداری، باید پلاک خود را به همراه دندان‌ها مسواک کنید، زیرا پلاک میکروبی یا ذرات غذایی می‌توانند بر روی آن‌ها جمع شوند.

بهتر است روزی یکبار پلاک خود را در یک ظرف آب با درجه حرارت اتاق که حاوی قرص‌های تمیزکننده‌ی دندان مصنوعی است قرار دهید تا از تجمع جرم و ایجاد بو و طعم بد جلوگیری شود.

از ریختن آب داغ بر روی پلاک‌ها خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن پلاک‌ها می‌گردد.

روش شستشوی پلاک های نگهدارنده

  • پلاک را در کف دست خود قرار دهید.
  • با دقت سطوح داخلی و خارجی آن را برس بزنید.
  • یک برس دستی با صابون مؤثرتر از مسواک است. برس زدن را در زیر آب روان ادامه دهید.

تعویض منظم کش ارتودنسی

رابر بند یا همان کش‌های ارتودنسی که به بریس‌ها متصل هستند، با وارد کردن فشار مناسب به دندان‌ها موجب حرکت آن‌ها می‌شوند.

برای این‌که این فشار به‌صورت ثابت باقی بماند، کش‌ها باید تمام مدت روی دندان‌ها باشند و هر روز آن‌ها را تعویض کنید.

عدم استفاده از این کش ها  باعث می‌شود دوره درمان طولانی‌تر شود. بنابراین بهتر است این موارد را به خاطر بسپارید:

  • از آن‌جا که گذاشتن کش‌ها روی دندان‌ها به عهده خود بیمار است، بهتر است طبق دستورالعمل دندانپزشک از آن‌ها استفاده کنید. فقط موقع مسواک زدن دندان‌ها، لثه‌ها و بریس‌ها می‌توانید کش‌ها را از دهان خارج کنید. بعد از مسواک باید بلافاصله کش‌ها را روی دندان‌ها قرار دهید.
  • همیشه تعدادی کش همراه خود داشته باشید تا درصورت پاره شدن بتوانید سریع تعویض کنید.

اگر تعداد کش‌های شما کم است، حتما با درندانپزشک خود تماس بگیرید.

اگر یک روز فراموش کردید از کش‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید، لزومی ندارد روز بعد از دو تا کش استفاده کنید. کافی است طبق دستورالعمل دندانپزشک پیش بروید.

  • این کش‌ها خیلی زود خراب میشوند. هنگامی که کش‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهند نمیتوانند فشار مناسب را به دندانها و لثه ها وارد کنند. نکته مهم این است که کش‌ها را طبق دستور پزشک، حتی اگر پاره نشدند نیز تعویض کنید.

مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی

طی دوره ی درمان ارتودنسی، باید به طور منظم و برای تنطیم بریس ها، به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

پس از هر جلسه تنظیم بریس های ارتودنسی، شما ممکن است محکمی سیم ها یا حتی کمی درد حس کنید. در صورت تشدید یا تداوم درد باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

هر مشکلی که برای بریس های ارتودنسی پیش آمد؛ باید متخصص ارتودنسی خود را سریعا در جریان قرار دهید.

علاوه بر متخصص ارتودنسی، مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان طی دوره ارتودنسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چکاپ دندان به منظور تشخیص نشانه های اولیه پوسیدگی دندان و بیماری لثه انجام شده و در صورت لزوم ترمیم و پرکردگی برای دندان خراب صورت می گیرد.

 

دکتر نجمه تحویلدار نژاد ارتودنسی مشهد با کسب تجربه های بسیار و کسب مدارج ممتاز در درمان تخصصی بیماران ارتودنسی بعنوان بهترین متخصص زیبایی دندان در شهر مشهد و  در استان خراسان رضوی (بهترین متخصص ارتودنسی خوب ) در حال فعالیت هستند. در مطب ارتودنسی دکتر نجمه تحویلدارنژاد(بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی ودرمان ناهنجاری های فک و صورت) که بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد است با پرداخت اقساطی و تدریجی هزینه ارتودنسی اقساطی در مشهد و دراستان خراسان رضوی منتظر ملاقات شما هستیم. جهت پرداخت هزینه درمان ارتودنسی اقساطی در مشهد و ردیف کردن دندان های کج و نامنظم  در مطب تخصصی ارتودنسی (بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد ) سرکار خانم دکتر نجمه تحویلدارنژاد( بهترین متخصص ارتودنسی خوب مشهد و استان خراسان رضوی( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ))  بشکل تقسیط شده با شما مراجعین عزیز مساعدت لازم بعمل خواهد آمد. بهترین دندانپزشک ارتودنتیست مشهد به دلیل نوع سختی و نوع کار ارتودونسی و مرتب سازی دندان ها برای افراد مختلف هزینه ارتودنسی اقساطی دندان در مشهد و در استان خراسان رضوی  را بطور تقریبی برای هر فرد و با توجه به مشکل دندانی و فکی وی تعیین می کند.

هزینه ارتودنسی دندان در مشهد به شکل اقساطی پرداخت می شود  که معمولا در جلسه ابتدایی درمان ( در بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد ) با نصب دستگاه ها یک پنجم کل هزینه ارتودنسی دندان در مشهد پرداخت شده ودر جلسات بعدی چکاپ ها (بطور ماهانه ) مابقی هزینه درمان ارتودنسی دندان در استان خراسان رضوی بطور توافقی از مراجعین محترم اخذ می گردد ، بطوری که هزینه های ارتودنسی در مشهد و استان خراسان رضوی در طی مدت زمان درمان ارتودونسی بطور تدریجی و تقسیط شده ( در بهترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی و بهترین کلینیک ارتودنسی مشهد ) پرداخت می شود.

دکتر نجمه تحویلدار نژاد متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری های فک و صورت( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ) با اخذ مدرک دندانپزشکی عمومی و تخصص ارتودنسی مشهد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بهترین متخصص های ارتودنسی خوب مشهد و استان خراسان رضوی( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد ) می باشند. برای مشاهده مقالات ارتودنسی و سایر مقالات مرتبط به وب سایت دکتر نجمه تحویلدارنژاد متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک وصورت مشهد ( بهترین متخصص زیبایی دندان در مشهد )مراجعه کنید.

برای انجام بهترین مرتب سازی دندان ها در مشهد و یا ارتودنسی  خوب مشهد  و استان خراسان رضوی به دکتر نجمه تحویلدار نژاد بهترین  متخصص ارتودنسی در مشهد و در استان خراسان رضوی( بهترین متخصص زیبایی دندان در استان خراسان رضوی) مراجعه کنید.

 

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب