اثرات کلی مصرف دخانیات بر سلامت دندان و دهان

اثرات کلی مصرف دخانیات بر سلامت دندان و دهان به گفته بهترین متخصص ارتودنسی در مشهد دکتر نجمه تحویلدار نژاد

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان شیوع بسیار زیادی در جوامع دارد. سن مصرف دخانیات بسیار پایین آمده است به طوری که حتی در کودکان دبستانی سابقه مصرف سیگار به وفور به چشم می‌خورد.

از نگاه دکتر نجمه تحویلدارنژاد متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت در مشهد و استان خراسان رضوی مصرف دخانیات، سیگار و قلیان تاثیرات سیستمیک بر سایر ارگانهای بدن از جمله ریه و قلب و کبد دارد و همچنین باعث ایجاد تاثیرات مخرب روی دهان و دندان‌ها می‌شود. از جمله تاثیرات سیگار به گفته دکتر نجمه تحویلدار نژاد فارغ التحصیل از دانشکده دندانپزشکی مشهد ایجاد نمای بد رنگ و لکه های زرد و قهوه‌ای روی دندان ها می باشد. علاوه بر این ایجاد بوی بد دهان و تنفس بد بو نیز یکی دیگر از عوارض مصرف سیگار و قلیان می باشد.

دکتر نجمه تحویلدارنژاد بهترین دکتر ارتودنتیست مشهد می گوید در موارد مصرف زیاد دخانیات افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های لثه و بیماری های پریودنتال و تحلیل لثه ها و آبسه های لثه ای نیز به وفور به چشم می‌خورد. به طوری که تحلیل زیاد بافت‌های پشتیبان دندان ها در اثر مصرف زیاد سیگار می‌تواند باعث لقی دندان ها و از دست رفتن دندان ها به مرور زمان شود. همچنین در افرادی که به میزان زیادی مصرف سیگار انجام میدهند در طی سالیان متمادی با افزایش ریسک ایجاد سرطان های دهان و دندان، سرطان ریه و سایر سرطانهای ارگانهای داخلی بدن مواجه می شویم.

پیشگیری از عوارض دخانیات

بهترین راه پیشگیری از ایجاد این عوارض عدم مواجهه با سیگار یا عدم امتحان کردن حتی یک بار کشیدن سیگار می باشد. یک باور اشتباه در جامعه وجود دارد که مصرف قلیان خطر چندانی ندارد در حالی که مصرف قلیان نسبت به دخانیات و سیگار از خطر بیشتری برخوردار می باشد. مخصوصا اگر در طی مدت زمان طولانی مصرف شود.

از نگاه دکتر نجمه تحویلدارنژاد، بهترین متخصص ردیف کردن نامرتبی دندان در مشهد، در بیمارانی که درمان ارتودنسی دندان انجام می شود حتماً باید مصرف سیگار و دخانیات و قلیان ترک شود.

مصرف دخانیات بر سلامت دندان ار جمله سیگار باعث کاهش خونرسانی به بافت های لثه و استخوان می‌شود و در طول درمان ارتودنسی دندان نامنظم به دلیل اعمال نیرو در طی درمان ارتودنسی توسط براکت های ثابت فلزی ارتودنسی این کاهش خونرسانی می تواند با ایجاد عوارضی برای دندان ها همراه باشد.

پس لازم است قبل از شروع درمان ارتودنسی توسط بهترین ارتودنتیست مشهد به مراجعه کنندگان ارتودنسی گوشزد شود که حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی مصرف سیگار را کنار بگذارند چون در غیر این صورت درمان ارتودنسی آنها با چالش مواجه می شود.

برای دریافت نوبت مشاوره ارتودنسی با دکتر نجمه تحویلدارنژاد با شماره 05137602475 تماس حاصل فرمایید و یا می توانید به سایت نوبت دهی دکتر تحویلدارنژاد مراجعه نمایید و وقت موردنظر خود را انتخاب کنید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب