آیا اصلاح خود به خودی بی نظمی دندان ها ممکن است؟

بی نظمی و نامرتبی دندان چیست؟

نامرتبی، به هم ریختگی و بی نظمی دندان ها، یکی از مشکلات شایع دندان‌ها است که می‌تواند منجر به وقوع بیماری‌های شدید دهان و دندان شود.

زیبایی لبخند نیازمند  تقارن و توازن چند جانبه است. به هم ریختگی دندان ها مشکل شایعی است که به درجات مختلف در بعضی از افراد دیده می شود.

نامرتبی دندان ها، چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

وقتی به نا مرتبی دندان ها مبتلا هستید و دندان ها نامرتب یا آسیب‌دیده باشند و یا شکل و اندازه آن‌ها ناهماهنگ و نامتناسب باشد، نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. مسلماً هیچ یک از این مشکلات برای فک و دهان شما خوب نخواهد بود. اگر فک و دندان شما صاف و ردیف نباشد، ممکن است به درد فک و حتی سردردهای شدید دچار شوید.

به جز ایجاد مشکلات زیبایی، نا مرتب بودن دندان ها می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری گردد ؛ از قبیل عدم توانایی شخص در تمیز کردن دندان ها که در نهایت به بیماری های لثه و حتی از دست رفتن دندان های سالم او می انجامد یا اختلال در جویدن که می تواند تا بروز مشکلات گوارشی هم پیش برود.

علل نامرتبی دندان ها چیست؟

برخی از شایع‌ترین علل نامرتبی دندان‌ها عبارت است از:

  • بدشکلی فک‌ها
  • شکاف لب و کام
  • استفاده مداوم از شیشه شیر در کودکان
  • عادت بهمکیدن انگشت‌ها یا فشار دادن زبان به دندان‌ها در دوران کودکی
  • تنفس دهانی مداوم و مزمن
  • آسیب‌های ناشی از ناهنجاری‌های فک
  • انجام عمل‌های دندانپزشکی به شیوه نادرست در زمان کودکی
  • بیماری‌های لثه
  • افتادن زودهنگام دندان‌های شیری

دندان های شیری و دندان های دائمی ممکن است کج و نامنظم رشد کنند یا کم کم کج شوند. دندان های شیری کج می شوند زیرا برای پر کردن فضای مختص خود در لثه بسیار کوچک هستند.

عادت های طولانی مدت مانند مکیدن پستانک یا شست انگشت نیز برای کودکان ممکن است موجب کجی دندان ها شوند. همچنین وراثت و ژنتیک نیز می توانند در ایجاد این عامل نقش داشته باشند.

داشتن دندان های شیری کج به معنای داشتن دندان های دائمی کج در آینده نیست. ولی اگر دندان های شیری کودک متراکم و فشرده رشد کنند، احتمال متراکم بودن دندان های دائمی زیاد خواهد بود.

اگر دندان های شیری به دلیل پوسیدگی یا آسیب زودتر از موعد بیفتند، دندان های دائمی کج جای آنها را ممکن است پر کنند.

عوامل دیگری که می تواند دندان های شیری و دائمی را تحت تاثیر قرار دهند، عبارتند از:

سایز فک: رژیم غذایی نرم و غذاهای فرآوری شده ای که امروزه مردم مصرف می کنند، نیازمند جویدن کمتری نسبت به غذاهای نیاکان ما است. این تغییرات غذایی موجب کوچک شدن سایز فک شده است. دانشمندان معتقدند فک کوچک مسئول دندان های کج و نامنظم است.

به هر حال اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستید و یا آنها موجب مشکلات تکلم یا سلامتی در شما می شوند، می توانید آنها را ردیف کنید.

چرا باید دندان‌های نامرتب، صاف شوند؟

مسلماً دندان‌های ردیف و مرتب برای سلامتی شما نیز خیلی بهتر خواهد بود، زیرا مزایای مهم زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

لثه‌های سالم

اگر متخصص ارتودنسی تشخیص داده که فاصله بین دندان‌های شما خیلی کم یا بیش از حد زیاد است، حتماً در مورد خطر بروز بیماری‌های لثه نیز به شما هشدار داده است. فاصله زیاد بین دندان‌های شما و یا همپوشانی زیاد بین آن‌ها به این معنی است که دندان‌ها به شکل سالم و درستی در داخل بافت لثه جای نگرفته‌اند. علاوه بر آن، همپوشانی یا روی هم افتادن بعضی از دندان‌ها می‌تواند باعث وارد آمدن فشار زیادی بر روی لثه‌ها و دندان‌های مجاور آن‌ها شود. این مشکل در نهایت باعث ورم و التهاب لثه‌ها و یا ترک خوردن و شکستن دندان‌ها خواهد شد. وقتی که شما دندان‌هایتان را با استفاده از سیم‌کشی و ارتودنسی صاف می‌کنید، این دندان‌ها به شکل صحیح در لثه‌ها قرار می‌گیرند و احتمال ابتلاء به بیماری‌های لثه یا آسیب‌دیدگی دندان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

سهولت در تمیز کردن دندان‌ها

وقتی که دندان‌ها صاف و مرتب باشند، تمیز کردن آن‌ها هم راحت‌تر خواهد بود و در نتیجه شما دهان و دندان سالم‌تری خواهید داشت. اما وقتی که دندان‌های شما نامرتب و به هم ریخته باشد، تمیز کردن آن‌ها می‌تواند خیلی سخت یا حتی غیرممکن باشد، زیرا در این حالت مسواک یا نخ دندان نمی‌تواند به تمام سطوح یک دندان برسد. از طرفی وقتی که شما نتوانید دندان‌هایتان را به نحو مناسبی تمیز کنید، به مرور زمان پلاک و جرم در نقاطی که دسترسی به آنها وجود ندارد، انباشته می‌شوند. تجمع پلاک می‌تواند خطرات زیادی برای سلامت دهان و دندان شما داشته باشد و باعث ایجاد پوسیدگی و حفره در دندان‌های شما شود. اما وقتی که دندان‌های خود را با استفاده از ارتودنسی صاف و مرتب کردید، به راحتی خواهید توانست مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

کاهش امراض و بیماری‌ها

صاف و مرتب کردن دندان‌ها در عمل فواید بسیار زیادی نیز برای تندرستی و سلامت عمومی شما خواهد داشت. هنگامی که شما به خاطر بی‌نظمی و نامرتبی دندان‌ها دچار بیماری‌های لثه می‌شود، در واقع خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، عفونت ریه‌ها و دیابت نیز در شما بالاتر می‌رود.  بی‌نظمی دندان‌ها همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گفتاری و مشکل در جویدن غذا، بیماری‌های فک و ساییدگی شدید سطح خارجی مینای دندان‌ها شود. همچنین مرتب کردن دندان ها در کنترل و درمان دندان قروچه کودکان تاثیر بسزایی دارد.

روش های اصلاح نامرتبی دندان ها

اگر دندان‌های شما نامرتب و به هم ریخته باشد و یا مشکلاتی در وضعیت فک و دهان شما وجود داشته باشد، برای مراجعه به متخصص ارتودنسی و اصلاح این مشکلات، هیچ وقت دیر نیست. متخصصین ارتودنسی می‌توانند نه تنها در دستیابی به لبخندی زیباتر به شما کمک کنند، بلکه دندان‌های شما را نیز  ردیف و مرتب می‌کنند تا دهان و دندان سالم‌تری داشته باشید. امروزه با وجود روش‌های پیشرفته ارتودنسی حتی بزرگسالان و جوانان نیز می‌توانند برای صاف و مرتب کردن دندان‌های خود به صورت مخفی و نامعلوم اقدام کنند.

در اینکه درمان به هم ریختگی دندان ها الزامی است، شکی نیست. اما چگونه؟ برای مرتب سازی دندان ها می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • ارتودنسی

مزایای روش ارتودنسی

  • تاثیر گذاری روی مسیر رشد دوفک.
    پس اگر در سن رشد قرار دارید و علاوه بر مشکلات دندانی ناهنجاری فکی هم در شما دیده می شود بهترین کار مراجعه به پزشک ارتودنتیست دندان مجرب است.
    •تامین شرایط ایده آل اکلوژنی که برای جویدن بسیار مهم است.

معایب روش ارتودنسی دندان

  • زمان طولانی درمان
  • ظاهر نامطلوب در زمان درمان
  • ارتودنسی فقط یکبار قابل انجام دادن است . در صورتی که طرح درمان اشتباه باشد مرحله اصلاح وجود نخواهد داشت ، چرا که دندان ها تنها یکبار می توانند تحت فشارهای ارتودنسی قرار گیرند .
  • احتمال برگشت درمان وجود دارد که نیاز به اقدامات ویژه دارد .
  • احتمال بروز پوسیدگی های متعدد و بیماری های لثه که در طول دوره درمان ارتودنسی مراقبت های ویژه و بیشتری باید صورت گیرد.

روش های غیر ارتودنسی

  • استفاده از الاینرهای شفاف و نامرئی

الاینرهای شفاف یک سری نگهدارنده یا ریتینرهای شفاف و سفارشی شده هستند که روی دندان‌ها قرار داده شده و به تدریج آنها را مرتب می‌کنند. از آنجا که دهان کودکان هنوز در حال رشد است، الاینرهای شفاف برای بزرگسالان و نوجوانانی که دهان آنها تغییر نمی‌کند مناسب است. این روش درمانی معمولاً برای بیمارانی که دندان‌های آنها به طور خفیف تا متوسط نامرتب بوده یا مشکلات فاصله بین دندانی دارند مناسب بوده و برای افراد مبتلا به اندربایت، آور بایت یا مشکلات پیچیده‌تر نمی‌توان از این روش‌ها کمک گرفت. معمولاً درمان با استفاده از الاینرها ۱۰ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد. برخی ملاحظات دیگر در مورد این روش درمانی عبارتند از:

  • یکی از مزیت‌های الاینرهای شفاف این است که می‌توان آنها را درآورد که در این صورت تمیز کردن آنها و رعایت بهداشت دهان و دندان را ساده‌تر می‌کند.
  • یکی دیگر از مزایای این الاینرها این است که کمتر از بریس‌های معمولی جلب توجه می‌کنند. اگر شما ظاهر بریس‌های معمولی را دوست ندارید، این الاینرها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند.
  • بیمارانی که می‌خواهند از الاینرهای شفاف استفاده کنند باید نسبت به استفاده مرتب از آنها متعهد باشند. اگر این الاینرها به اندازه کافی روی دندان‌ها قرار نگیرند باعث طولانی شدن روند درمان می‌شود.

 

  • استفاده از توسعه‌ دهنده یا اکسپندرهای کام

این روش به عنوان توسعه سریع فک یا اکسپندر ارتودنسی، نیز شناخته می‌شود. اکسپندر کام برای پهن‌تر کردن فک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دندان‌های بالا و پایین بهتر روی هم جفت شوند. این تجهیزات شامل پیچ‌هایی است که با باندهایی به دندان متصل شده و زمانی که با ابزار مخصوص چرخانده می‌شوند، فک بالا توسعه پیدا می‌کند. این پهن شدن باعث ایجاد فضا برای دندان‌های شده تا به طور طبیعی به محل درست خود انتقال یافته و نامرتب بودن دندان‌ها اصلاح شود. این تجهیزات برای کودکان و نوجوانانی که سن آنها کمتر از ۱۵ سال است مناسب است زیرا استخوان‌های فک بالای آنها هنوز قابل انعطاف است. به یاد داشته باشید که:

  • زمانی که توسعه یافتن کام تمام شده، اکسپندر تا مدت ۳ ماه در دهان باقی می‌ماند تا دندان‌ها و کام تثبیت شوند (به دلیل ساختار ضعیف استخوانی پس از گسترش فک)
  • در زمان استفاده از اکسپندرهای کام باید به طور مکرر به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید زیرا او ابزار مخصوص برای باز کردن اکسپندر جهت توسعه بیشتر کام را دارد.
  • استفاده از این تجهیزات ممکن است بسیار دردناک بوده و در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد اختلالات موقتی گفتار و تحریک دهان شود.

 

  • ونیرهای دندانی

به این ونیرها، ونیرهای پورسیلینی یا لامینر نیز گفته می‌شود که از یک کلاه پورسیلینی ساخته شده‌اند که روی دندان‌های موجود قرار داده می‌شود. این ونیریها برای بیمارانی که فاصله بین دندانی، شکستگی دندانی، دندان کج یا تغییر رنگ یافته دارند مناسب است. متخصص ارتودنسی یک لایه نازک از روی مینای دندان برمی‌دارد و سپس ونیزها را با استفاده از رزین روی دندان قرار می‌دهد. این فرایند معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود و نتایج حاصل از آن را می‌توان بلافاصله مشاهده کرد.

  • ونیرها بسیار گران هستند، معمولاً هزینه آنها برای هر دندان ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار است.
  • این روش درمانی به ندرت برای افراد غیر بزرگسال مورد استفاده قرار می‌گریند زیرا شکل صورت غالباً تعیین کننده سایز ونیرها است و کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد هستند.

 

  • کانتورینگ دندانی

کانتورینگ دندانی به شکل‌دهی دوباره دندان‌های اشاره دارد که برای بازیابی شکل دندان با استفاده از رزین‌های همرنگ دندان یا برداشتن قسمتی از مینای دندان انجام می‌شود. معمولاً این کار فقط برای بیماران بزرگسال انجام می‌شود زیرا باعث شکل‌دهی دائمی به دندان‌ها می‌شود که برای کودکان در حال رشد مناسب نیست. از آنجا که این روش، پر کردن جزئی دندان‌ها است فقط برای دندان‌های کوتاه یا دندان‌هایی که شکستگی‌ها، ترک‌خوردگی‌ها یا نامرتبی‌های جزئی دارند به کار برده می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که کانتورینگ با رزین کامپوزیتی اثری دائمی نداشته و ممکن است نیاز به شکل‌دهی دوباره داشته باشد.

  • تجهیزات هربست

این تجهیزات با ترمیم ناهنجاری‌های فک به مرتب شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. این تجهیز شامل یک بسط فلزی است که به دندان‌های آسیا در فک پایین و در جهت جلو متصل شده و به اصلاح بایت کمک می‌کند. با این کار فک‌های بالا و پایین با هم جفت شده و دندان‌ها مرتب می‌شوند.

  • شما باید از این تجهیز به مدت یک سال استفاده کنید تا فک پایین شما به محل درست خود منتقل شود
  • این تجهیزات مخفی نیستند و برای دست‌یابی به نتایج مطلوب نیاز به زمان دارند.

 

  • استفاده از هدگیر

یک تجهیز دیگر که برای مرتب کردن دندان‌ها به کار برده می‌شود، هدگیر است. این تجهیز به دندان‌ها و فک بالا فشار وارد کرده و به جابجایی فک و دندان‌های در موقعیت صحیحشان کمک می‌کند.

  • شما باید هر روز به تعداد ساعت معین از هدگیر برای دست‌یابی به نتایج مطلوب استفاده کنید.

 

  • باندینگ های کامپوزیتی

در این روش درمانی، موارد رزینی همرنگ دندان به کار برده می‌شود که به آنها شکل داده شده و با استفاده از چسب به دندان‌ها متصل می‌شوند. با این کار ظاهر دندان‌ها صاف و مرتب می‌شود. این روش درمانی برای اصلاح جزئی و موقتی نقص‌های دندانی به کار برده می‌شود. احتمال تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان‌ها در این روش وجود دارد.

  • لیفت لثه

این روش درمانی به میزان چشمگیری لبخند شما را بهبود می‌دهد. در این روش درمانی، لثه بالا برده شده و تراشیده می‌شود تا دندان‌ها بیشتر نمایان شوند. اگر شما دندان کافی ندارید، لثه شما برهنه شده یا خط لثه شما تقارن ندارد می‌توانید انجام عمل لیفت لثه را مورد نظر قرار دهید. این روش درمانی برای همه افراد مناسب نیست.

  • استفاده از پوشش ها و روکش های زیبایی دندان

در موارد خفیف و حتی متوسط بهم ریختگی دندانی و کج و جابه جا بودن دندان، هیچ مزیتی بین انجام ارتودنسی و سایر روش های زیبایی وجود ندارد.پروسه زمان روش ارتودنسی گاهی از وقت و حوصله افراد خارج است . برخی افراد هم با توجه به شرایط اجتماعی با ظاهر متفاوت خود در حین انجام ارتودنسی مشکل دارند . در گذشته نه چندان دور در اینگونه موارد درمانی، استفاده از روکش های فلزی یا غیر فلزی توصیه می شد که بدین منظور دندان به حد نسبتا زیادی تراشیده می شد.به عبارت دیگر به خاطر ایجاد نظم در چیدمان دندان ها به ساختمان آنها آسیب جدی وارد می شد .

  • جراحی صاف کردن دندان

صاف کردن دندان ها با جراحی یکی دیگر از گزینه های موجود برای افراد است. این جراحی راهی برای کم کردن زمان استفاده از بریس ها است. جراح ارتودنتیست ممکن است جراحی کوچکی را برای تغییر موقعیت استخوان و لثه برای کمک به نگه داشتن دندان در جای خود به فرد پیشنهاد کند. در صورتی که قدرت تکلم یا توانایی جویدن فرد تحت تاثیر قرار گرفته باشد، ممکن است جراحی فک نیز توصیه شود.

 

پیشگیری از به هم ریختگی دندان ها

  • از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

دندان‌ها به دلیل فشار مستمر ملایم به شکل نامرتب و به هم ریخته می‌شوند. یکی از شایع‌ترین علل ایجاد دندان‌های نامرتب، خوابیدن روی شکم است که باعث می‌شود وزن زیادی روی صورت آمده و فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌شود. اگر دست یا یکشی سخت را در هنگام خوابیدن روی شکم و صورت زیر سر خود قرار دهید این فشار تشدید می‌شود. حتی اگر به این نوع خوابیدن عادت کرده باشید، سعی کنید روی کمر یا به پهلو بخوابید تا از جابجا شدن تدریجی دندان‌های شما جلوگیری شود.

  • از گذاشتن دست در زیر چانه خود خودداری کنید.

بسیاری از مردم در هنگام کار یا مطالعه طولانی مدت در طول روز، دست خود را زیر چانه قرار می‌دهند که شایع‌ترین نتیجه آن ایجاد وضعیت بدنی نامناسب است. هنگامی که روی میز خود به سمت جلو خم می‌شوید و سر خود را روی دست خود قرار می‌دهید باعث وارد آمدن فشار مستمر روی یک طرف فک شما می‌شود. این فشار به تدریج دندان‌ها را به سمت داخل هل می‌دهد و در نتیجه دندان‌ها در یک سمت صورت نامرتب و به هم ریخته می‌شوند. برای کمک به پیشگیری از بروز این عارضه، سعی کنید وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید و به جای این که کمر خود را خم کنید، صاف بنشینید. تراز کردن قسمت پایین بدن باعث می‌شود که وضعیت بدنی در قسمت فوقانی بدن بهبود یافته و از خستگی گردن و نیاز به استراحت دادن آن با قرار دادن صورت روی دست جلوگیری می‌شود.

  • مکیدن انگشت شصت و تثبیت‌های دهانی دیگر را متوقف کنید.

این کار علاوه بر این که باعث فشار مستمر بر دندان و نامرتب شدن دندان‌ها می‌شود. با فشار دهان به سمت خارج نیز بر دندان‌ها اثر می‌گذارد. این کار در کودکانی که به میزان زیادی انگشت شصت خود را می‌مکند بسیار شایع است، به هر حال، بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان نیز این عادت را دارند که باعث فشار بیرونی می‌شود. استفاده از نی، جویدن نوک مداد و حباب درست کردن با آدامس، فشاری مانند مکیدن انگشت شصت بر دندان‌ها وارد کرده و باعث نامرتب شدن دندان‌ها می‌شوند. سعی کنید هر عادتی که باعث فشار آمدن به دندان‌های شما می‌شود را ترک کنید. اگر شما نمی‌توانید استفاده از نی را ترک کنید، حداقل نی را به گونه‌ای در دهان خود قرار دهید که پشت دهان شما قرار گیرد و باعث وارد آمدن فشار به دندان‌ها نشود.

  • فاصله‌های بین دندانی و فواصل ناشی از افتادن دندان‌ها را پر کنید

با این که افتادن دندان در کودکان عادی است و فضا را برای رشد دندان‌های دائمی فراهم می‌کنید اما افتادن دندان‌های دائمی در بزرگسالی باعث بروز مشکلاتی نظیر نامرتب شدن دندان‌ها می‌شود. بزرگسالان ممکن است دندان خود را به دلیل کشیدن آن، مشکلات دندانی، آسیب‌دیدگی یا عدم رشد دندان دائمی پس از افتادن دندان‌های شیری از دست بدهند. فاصله دندانی که به دلیل افتادن یک دندان ایجاد می‌شود فشار بیشتری بر دندان‌های موجود وارد می‌کند زیرا در هنگام جویدن، توزیع نیرو نامتعادل خواهد بود. این می‌تواند باعث جابجایی دندان‌ها و نامرتب شدن آنها شود. بستن فاصله بین دندان‌ها با استفاده از بریس‌ها، بریج‌های دندانی، ایمپلنت‌ها دندانی یا دندان‌های مصنوعی جزئی باعث می‌شود که دندان‌های موجود جابجا نشده و نامرتب و کج نشوند. حرکت دندان‌های موجود به سمت فواصل موجود به دلیل یک فرایند طبیعی به نام مزیالیزاسیون اتفاق می‌افتد که بدان معنا است که دندان‌ها تمایل دارند به سمت جلو حرکت کنند.

  • آیا دندان عقل خود را در زمان مناسب کشیده‌اید؟

در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد، درآمدن دندان‌ها عقل به جای کشیدن آنها باعث نامرتب شدن دندان‌ها نمی‌شود. البته این برای همه صادق نیست. اگر دندان عقل شما در محل متفاوتی رشد کرد یا دندان‌های شما در حال حاضر نامرتب هستند، دندان‌های عقل می‌توانند به سرعت باعث جابجا شدن زیاد دندان‌ها شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک و عکس‌برداری از دهان و فک به وسیله اشعه ایکس می‌تواند احتمال بروز این عارضه را نمایان کند و شما باید در صورت تأیید دندانپزشک، دندان عقل خود را بکشید. کشیدن دندان عقل دردناک بوده و ممکن است باعث بروز عفونت و ایجاد اشکال در جویدن شود و احتمالاً باعث نامرتب شدن دندان‌ها می‌شود.

آیا واقعا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

یکی از تبلیغات کاذبی که به طور محسوس در مجلات و آگهی های زرد فضای مجازی و حقیقی به چشم می خورد تحت عناوین ارتودنسی سریع، ارتودنسی کوتاه مدت، ارتودنسی با لیزر، ارتودنسی در یک جلسه و یا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی می باشد. در واقع در این روش هیچ گونه ارتودنسی به مفهوم حرکت دادن دندانها صورت نمی گیرد بلکه اقدام به تراشیدن مینا در نواحی بیرون زده دندانهای کج و چرخیده از یکسو و پرکردن قسمت های تورفته دندانها با مواد ترمیمی نظیر کامپوزیت، لامینیت یا روکش از سوی دیگر می گردد.

به طور کلی نوع مشکل و شدت آن تاثیر عمده‌ای در تصمیم‌گیری دارد.

معایب ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی

در مواردی که اشکالات ظاهری مرتبط با شکل یا اندازه دندان وجود دارد ممکن است این درمان‌ها مفید باشد که در این موارد نیز مشاوره با متخصص ارتودنسی در ابتدای کار باید انجام شود. از آنجا که درمان صحیح بر مبنای رفع علت اصلی انجام می‌شود در این موارد متخصص ارتودنسی شما را به دندانپزشک مناسب ارجاع خواهد داد.
ایراد اصلی این روش‌ها آن است که شما قسمتی از بافت سالم دندان خود را از دست می‌دهید که هیچگاه نمی‌توانید آن را به دست آورید. متأسفانه مواردی دیده‌ شده که به اندازه‌ای از دندان برداشته شده که فرد به عصب‌کشی هم نیاز پیدا کرده است. از طرف دیگر این درمان‌ها شما را مشتری دائمی دندانپزشکی خواهد کرد، چراکه به طور مکرر دچار تغییر رنگ دوره‌ای یا مشکلات لثه و دندان خواهید شد.

در روش‌هایی که همراه با تراشیدن و افزودن مواد ترمیمی است، معمولا” بخشی از قسمت برجسته یا بیرون‌زده تاج دندان که شامل بخش بسیار مهم و نازک دندان یعنی مینای تاج دندان است، تراشیده می‌شود و در قسمت فرورفته مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) افزوده می‌شود تا سطح دندان صاف به نظر برسد. تراشیدن بافت سالم دندان و اضافه کردن مواد ترمیمی همرنگ به دندان و افزایش ضخامت آن هر دو برای دندان و بافت‌های نگهدارنده آن مخرب بوده و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که پایانی ندارد.
به طور کلی نوع مشکل و شدت آن تاثیر عمده‌ای در تصمیم‌گیری دارد. توصیه متخصص ارتودنسیاین است که حتی اگر تمایل به درمان ارتودنسیندارید برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت دندان‌هایتان از این درمان‌ ها هم استفاده نکنید.

نتیجه گیری

بهترین راهی که برای مرتب کردن دندان‌های کج و معوج به ذهن می‌رسد، درمان از طریق ارتودنسی است. با این روش ریشه و تاج دندان از جای خود حرکت می‌کند و به مرور زمان مرتب می‌شود.

عارضه نامرتبی دندان در افراد متفاوت است و درجه‌های مختلفی دارد، بنابراین، طول درمان به روش ارتودنسی برای هر فرد بین 1 تا 2 سال متغیر است.

ارتودنسی برخلاف گفته‌های متداول محدودیت سنی ندارد، اگر در سن رشد انجام شود موجب تغییر در رشد دو فک می‌شود و در سن بالاتر به دلیل این که استخوان‌ها رشد کرده‌اند، طول درمان کمی طولانی تر خواهد بود.

برای ظاهر ناخوشایند پلاک‌های ارتودنسی چاره‌ای اندیشیده شده است و نوع شفاف آن وجود دارد که بیماران در سنین بالا ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. این نوع پلاک‌ها از جنس پلاستیک و شفاف هستند و روش جدید بدون استفاده از سیم برای مرتب کردن دندان‌ها است و هنگام غذا خوردن می‌توانید به راحتی از دهانتان خارج کنید و بعد از غذا و مسواک زدن دوباره روی دندانتان بگذارید.

با انجام درمان ارتودنسی مهم‌ترین تأکید روی رعایت بهداشت دهان و دندان است و دقت، تمرکز و وسواس بیش از پیش بیمار ضرورت دارد. توجه داشته باشید ارتودنسی هم دارای معایبی است که شاید با دانستن آنها این روش درمانی را فراموش کنید و به سراغ درمان دیگری بروید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما در ارتباط باشید

۰۵۱۳۷۶۰۲۴۷۵

 

آیا اصلاح خود به خودی بی نظمی دندان ها ممکن است؟

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب