چرا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

چرا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

 

مقدمه

گاهی اوقات، اختلالات و ناهنجاری‌های فک و صورت، دچار پیچیدگی‌های خاصی است که تنها متخصصین ارتودنتیست قادر به رفع و درمان آن خواهند بود.

در دهه‌های اخیر باور عمومی بر آن بود که درمان ارتودنسی تنها مربوط به کسانی است که مشکلات دندانی بسیار چشمگیری دارند؛ امروزه کودکان بیشتری نسبت به گذشته از براکت ارتودنسی استفاده می‌کنند.

نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان نیز در تمام رده‌های سنی برای دریافت مشاوره به منظور بهبود عملکرد و ظاهر دندان‌های خود، به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که متخصصین ارتودنسی پیش از هر چیز، به وضعیت دندان‌ها، فک‌ها و عضلات توجه می‌نمایند، به عبارتی در گام نخست وضعیت و عملکرد دهان و دندان را بررسی می‌نمایند و سپس  به جنبه‌های زیبایی آن می‌پردازند.

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

یک ارتودنتیست، کار همراستا کردن دندان‌ها و فک ها را با درمان‌های غیر جراحی انجام می‌دهد.

این متخصص به تشخیص، پیشگیری و درمان مال اکلوژن یا مشکلات بایت نیز می‌پردازد.

بنابراین در صورتی که مشکلات مانند اوربایت، آندربایت، کمبود فضای فکها و یا فاصله بین دندان‌ها دارید، باید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

خدمات مختلف ارتودنسی عبارتند از: سیم ‌کشی دندان‌ها، اینویزالاین، براکت، نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر و سایر ابزارهای ارتودنسی اصلاحی.

چرا و چه وقت نیاز به درمان ارتودنسی داریم؟

نیاز به درمان ارتودنسی همواره به صورت قابل مشاهده خود را نشان نمی‌دهد، به خصوص در سنین جوانی؛ برخی مواقع مشکلات دندانی می‌توانند در بزرگسالی آشکار و قابل مشاهده شود.

در برخی وضعیت‌ها، مثل آسیب‌های ورزشی یا مشکلات رشد دندان‌ها، نیاز به درمان ارتودنسی ایجاد می‌شود.

  • اصلاح کردن شکل گاز زدن

بیشتر بیماران برای صاف کردن دندان‌ها به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند، اما یکی از تاثیرات مهمی که ارتودنسی دارد، اصلاح شکل گاز زدن است. نامرتب بودن دندان‌ها و درست نبودن شکل گاز زدن، باعث می‌شود تمیز کردن دندان‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند، مشکل شود و این امر می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری‌‌های لثه منجر گردد.

این مشکل، هنگام جویدن و صحبت کردن نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند.

  • اصلاح مشکلات بلع و تنفس

تنفس از راه دهان منجر به وقفه تنفسی در حین خواب (اپنه خواب) و خرخر میشود.

  • اصلاح کراس بایت

کراس بایت وضعیتی است که در آن یک یا چند دندان بالایی در پشت دندان های پایینی قرار می گیرند و در نتیجه می توانند موجب ساییدگی دندان های پایینی شوند.

  • اصلاح شلوغی و بهم ریختگی دندانها

این درمان ممکن است شامل کشیدن دندانهای اضافی یا نامناسب باشد.

  • اصلاح اوربایت عمیق

در اوربایت عمیق دندانهای جلویی فک پایین با بخش بالایی دندانهای بالا تماس دارند.

  • اصلاح بدشکلی صورت و دهان

این حالت بر رشد فک و موقعیت دندانها تاثیر نامطلوبی می گذارد.

  • رفع مشکل دندان اضافی یا جای خالی دندان

افتادن دندان ممکن است به علت پوسیدگی دندان، جراحت و یا مشکلات ارثی اتفاق بیفتد.

  • اصلاح اورجت

اورجت وضعیتی است که در آن دندانهای بالایی فراتر از حد نرمال جلو زده اند و معمولا همراه با کوچکتر بودن فک پایین دیده می شوند.

  • بهبود اعتماد به نفس

لبخند زیبا تصویر فرد از خود و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد.

  • اصلاح فاصله بین دندانها

ممکن است به واسطه افتادن یک دندان و یا کوچک بودن بیش از حد دندانها و یا بزرگ بودن فک، بین دندانها فاصله ایجاد شود.

  • اصلاح آندربایت

آندربایت وضعیتی است که در آن فک پایین بزرگتر و در نتیجه جلوتر از فک بالا قرار می گیرد.

  • مکیدن انگشت شست در کودکان

این عادت باعث جلو زدگی دندانهای جلویی فک بالا و محدود شدن فک بالا می شود.

مراحل درمان ارتودنسی

  • برنامه ریزی درمان

برنامه ریزی درمان ارتودنتیسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی سابقه دندانپزشکی و پزشکی
  • قالب گیری از دندانها
  • گرفتن عکس از صورت و دهان
  • تصویر پرتوی ایکس از فک و دندانها
  • ارتودنتیست پس از برنامه ریزی دقیق، ابزار ارتودنسی متناسب با نیاز بیمار را که ممکن است شامل براکت یا ابزارهای دیگر باشد طراحی کرده و آماده می کند.
  • مرحله درمان فعال

درمان فعال شامل مراجعات منظم به ارتودنتیست برای تنظیم براکت یا ابزارهای دیگر ارتودنسی و دنبال کردن موارد درمان برای اطمینان از موفقیت درمان است.

  • مرحله نگهداری و حفظ نتایج

هنگامی که درمان تمام می شود براکت یا ابزارهای دیگر خارج می شوند. در این زمان ممکن است ابزار ارتودنسی جدید برای بیمار ساخته شود. معمولا این ابزار نگهدارنده متحرک است که به حفظ تغییرات ایجاد شده در دندانها کمک می کند به شرطی که طبق دستور پزشک استفاده شود.

درمان و مدت زمان حفظ نتایج بستگی زیادی به وضعیت فرد دارد. حفظ نتایج فرایندی همیشگی است. ارتودنتیست به شما کمک می کند نتایج درمان و لبخند زیبا و جدید خود را تا آخر عمر حفظ کنید.

نتیجه گیری

فواید درمان ارتودنسی تنها محدود به تغییرات فیزیکی اصلاح بایت و صاف و مرتب شدن دندان ها نمی شود، بلکه عزت نفس فرد نیز بهبود می یابد.

اگر چه صاف و ردیف بودن دندانها مهم است اما برطرف کردن مشکلات احتمالی ناشی از مشکلات فک و دندانها نیز اهمیت بسزایی دارد.

دندانهای کج و بهم ریخته یا مشکلات فک می توانند باعث شوند فرد نتواند دندانهای خود را به درستی تمیز کند و این امر موجب پوسیدگی دندان و احتمالا بیماری لثه و یا از دست دادن دندان می شود.

مشکلات ارتودنسی اگر درمان نشوند، منجر به مشکلاتی در جویدن غذا و در نتیجه گوارش، مشکلاتی در تکلم و ساییدگی غیر طبیعی سطح دندانها میشوند.

به مرور زمان فشار بیش از حدی که به واسطه مشکلات فک و دندانها بر بافتهای لثه و استخوان پشتیبان دندان وارد می شود، بر مفاصل فک تاثیر گذاشته و منجر به مشکلاتی مانند سردرد و یا درد صورت و گردن میشود.
انجمن ارتودنسی امریکا توصیه می کند کودکان از 7 سالگی تحت ارزیابی ارتودنسی قرار بگیرند. درمان ارتودنسی را می توان در هر سنی انجام داد اما اگر درمان به موقع صورت بگیرد حداکثر تاثیر را خواهد داشت.

نهایتاً اینکه دندان‌های سالم بدون فاصله زیاد یا بدون مشکلات بایت می‌توانند ارتباط و طریقه گفتار شفاهی را بهبود ببخشد.

علاوه بر این، معاینات ارتودنسی ممکن است دندان‌هایی را در زیر سطح لثه نشان دهد که هنوز رشد نکرده اند یا مشکلات و ناهنجاری‌هایی را در بایت یا فک آشکار سازد که باید تصحیح شوند تا از مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری شود.

 

چرا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب