قبل از شروع ارتودنسی چه باید کرد؟

قبل از شروع ارتودنسی چه باید کرد؟

اگر خیال دارید درمان ارتودنسی انجام دهید، لازم است که پیش از آن جهت آماده سازی درمان، اقداماتی انجام دهید.

با وجود این که ارتودنسی سختی های خودش را دارد و می تواند  از جهاتی هم ناخوشایند باشد، اما بدون شک در نهایت لبخندی زیبا، پوسیدگی کمتر، لثه‌های سالم و اعتماد به نفس بیشتر به شما خواهد داد که هدیه ای با ارزش است.

برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن روند درمان ارتودنسی، باید موارد و نکات زیر را به دقت رعایت کنید تا نتیجه ی مورد انتظار حاصل شود.

فهرستی از این موارد تهیه کرده ایم که در این مقاله به آن می پردازیم:

  • انتخاب متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از انجام ارتودنسی دندان باید به آن توجه کنید، انتخاب یک ارتودنتیست مجرب می باشد. برای پیدا کردن یک متخصص مناسب، می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کرده یا از طریق اینترنت به جستجوی پزشک بپردازید.

ارتودنسی ثابت یک فرآیند درمانی پیچیده و تخصصی است که انجام آن در صلاحیت متخصص ارتودنسی است.

مراجعین باید هنگام جستجوی پزشک، حتما به عبارت «متخصص ارتودنسی»  دقت کنند.

زمانی که ارتودنتیست خود را انتخاب کردید، او با شما در زمینه روند و مراحل درمان یک جلسه مشاوره خواهد گذاشت تا اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارد و به سوالات شما پاسخ دهد.

همچنین در این جلسه مشاوره، ارتودنتیست می تواند دندان ها و فک شما را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز به

  • تهیه مدارک تشخیصی و اطمینان از سلامت دندان ها

متخصص ارتودنسی برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان شما، ابتدا تصاویر رادیوگرافی تجویز خواهد کرد تا بتوانید در صورت وجود مشکلات دندانی، آنها را برطرف شود.

از آنجا که بعد از شروع درمان، دستگاه های ارتودنسی ثابت بر روی دندان قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است که قبل از شروع درمان، میزان سلامت دندانها و بافت لثه بررسی شود.

  • ترمیم دندان ها و معالجات لازم

در این شرایط، اگر نیاز به جرم گیری دندان باشد، انجام خواهد شد و در صورتی که بیماری های شدید لثه وجود داشته باشد ممکن است جراحی لثه توصیه شود.

قبل از شروع ارتودنسی، پوسیدگی ها نیز باید ترمیم شوند و در صورت نیاز معالجه ریشه دندان صورت گیرد.

بعد از انجام درمان ارتودنسی، دهان شما کمتر قادر به مبارزه با باکتری‌ها و میکروب‌ها خواهد بود و بنابراین ممکن است در طول این زمان بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار گیرد. بنابراین لازم است که ابتدا بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

  • تهیه لیست خرید

ارتودنتیست شما، محصولاتی را برای تمیز نگه داشتن دندان‌هایتان هنگام استفاده از بریس‌ها، به شما معرفی خواهد کرد که موارد زیر از آن جمله اند:

  • دهانشویه

حتی اگر قبلا از انجام درمان، از دهانشویه استفاده نمی کردید، هنگام قرار دادن بریس حتما این کار را انجام دهید.

دهانشویه‌ها می‌توانند به راحتی بین بریس‌ها و دندان‌ها حرکت کنند و به نواحی که دسترسی به گوشه‌های آنها هنگام تمیز کردن در حین وجود بریس‌ها دشوار است، وارد شود.

اطمینان حاصل کنید که دهانشویه بدون الکل خریداری کنید، زیرا نمونه الکل‌دار غشاهای مخاطی شما را خشک می‌کند که می‌تواند منجر به ناراحتی شود.

  • مسواک بین دندانی و مسواک ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در طول این مدت مهم ولی غیر ممکن خواهد بود، بنابراین باید از وسیله‌ای برای رفع مواد غذایی باقیمانده در تجهیزات ارتودنسی خود و شکاف بین دندان‌ها و فاصله‌های بین لوازم ارتودنسی و دندان‌هایتان استفاده کنید. مسواک بین دندانی برای رفع این مشکل مناسب است.

یک مسواک ارتودنسی مانند یک مسواک معمولی است، اما پرزهای آن منحنی است و بنابراین برای تمیز کردن براکت‌های ارتودنسی مناسب‌ترند.

  • آب پاش دهان

بریس‌ها مسواک زدن معمولی جهت تمیز نگه داشتن را دشوار می‌کنند.

آب پاش‌های دهان یک جریان متمرکز از آب را از طریق نوک یک ترکه اسپری کرده و حتی می‌تواند برای گوشه‌هایی از دهان شما که سخت‌ترین قسمت‌ها برای دسترسی هستند، استفاده شود که می‌تواند باکتری‌های چسبیده میان دندان‌ها و لثه‌های شما را از بین ببرد. این باکتری‌ها می‌توانند منجر به خونریزی لثه های شما شوند.

  • نخ دندان مخصوص (فلاس تریدر)

استفاده از نخ دندان معمولی با وجود بریس‌ها دشوار است با این حال، کشیدن نخ دندان یک بخش مهمی از بهداشت دندانی است.

فلاس تریدر رشته‌های پلاستیکی کوچک با یک حلقه بلند در انتها هستند. آنها می‌توانند بین شکاف‌های کوچک میان دندان‌ها و حلقه کشیده شده و همانند نخ دندان عمل می‌کنند، گرفتگی‌هایی مانند بقایای غذا یا رسوب را از بین می‌برند.

  • داروی مسکن دهانی

در حالی که دهان شما با بریس‌ها سازگار شده، داشتن زخم‌ روی مناطق با اصطکاک بالا غیر عادی نیست.

انواع مایع، ژل و خمیرهای مسکن دهانی وجود دارند. تصمیم بگیرید که کدام یک برای نیازهای شما مناسب است.

  • موم ارتودنسی

مقداری موم ارتودنسی تهیه کنید. موم ارتودنسی کل درمان را بسیار قابل کنترل‌تر می‌کند. قبل از اینکه بریس‌ها قرار گیرند مقداری از آن را خریداری کنید.

  • کشیدن دندان عقل (در صورت لزوم)

در برخی موارد فک فضای کافی برای رشد دندان عقل را دارد و نیازی به کشیدن آن وجود ندارد. با این حال اگر دندان ها کج شده یا تحت فشار باشند، دندان عقل باید قبل از شروع ارتودنسی کشیده شود.

کشیدن دندان عقل از آن جهت ضروری است که می تواند در درمان ارتودنسی خلل ایجاد کند و نتیجه نهایی را تغییر دهد.

  • آمادگی احساسی

درمان ارتودنسی یک تعهد مهم از سوی بیمار است و نیازمند تغییراتی در سبک زندگی است. بریس های ارتودنسی همچنین می توانند بر ظاهر فرد اثر گذارند.

ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی کمی استرس داشته باشید که البته امری طبیعی است.

اما سعی کنید به مزایا و نتیجه این درمان فکر کنید که شامل صاف و ردیف شدن دندان ها، بهبود بهداشت دهان و دندان، افزایش اعتماد به نفس، لبخندی زیبا و اصلاح مشکلات بایت خواهد بود.

  • انتخاب نوع ارتودنسی

قبل از شروع ارتودنسی، باید درباره انواع ارتودنسی و گزینه هایی که برایتان مناسب ترند، تحقیق کنید.

به طور معمول بریس های ارتودنسی به کمک سیم ها و کش های ارتودنسی دندان ها را صاف و مرتب می کنند و به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • براکت هایی به جلوی دندان ها متصل شده و اکثرا در ارتودنسی کودکان استفاده می شوند. (بریس های سنتی)
  • براکت هایی که به پشت دندان ها متصل می شوند (بریس های لینگوال)
  • بند های فلزی که به دور دندان ها پیچیده می شوند.

متخصص ارتودنسی بر اساس نوع نیاز بیمار، بهترین نوع ارتودنسی را برای وی انتخاب می کند.

خوشبختانه امروزه ارتودنسی تنها به بریس های سنتی محدود نمی شوند و بزرگسالان می توانند با انتخاب ارتودنسی نامرئی راحتی بیشتری را تجربه کنند.

 

 

  • گرفتن آخرین عکس سلفی

هنگامی که اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن نداریم، مجبور به خندیدن با لب های بسته می شویم. اما سعی کنید قبل از شروع ارتودنسی حتما یک عکس با نشان دادن دندان هایتان داشته باشید زیرا پس از اتمام ارتودنسی از دیدن این حجم از تغییر لذت خواهید برد.

  • تمیز کردن دندان ها پیش از نصب بریس ارتودنسی

همچنین روزی که قرار است بریس های ارتودنسی روی دندان هایتان نصب شوند، بهتر است به تمیز کردن دندان ها بپردازید.

برای چسباندن بهتر بریس ها به دندان، متخصص ارتودنسی لازم است سطح دهان را خالی از ماده پلاک کند.

بنابراین در صورتی که تمایل به پاکسازی حرفه ای دندان ها توسط ارتودنتیست خود ندارید، می توانید پس از خوردن آخرین وعده غذایی قبل از ارتودنسی، دندان ها را به طور کامل تمیز کنید و به درستی مسواک بزنید.

 

قبل از شروع ارتودنسی چه باید کرد؟

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب