ویژگی‌های خمیر دندان مناسب ارتودنسی و نقش آن در محافظت از دندان ها

درمان ارتودنسی که شامل استفاده از بریس است، نقش مهمی در صاف‌کردن دندان‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها دارد. اگرچه ارتودنسی واقعا ضروری است، اما اگر در طول درمان از دندان‌ها به‌خوبی مراقبت نشود، آن‌ها می‌پوسند و تا حد زیادی آسیب می‌بینند. در نتیجه، پس از صاف‌شدن دندان‌ها و برداشتن بریس، تعداد زیادی دندان پوسیده و خراب خواهید داشت.

یکی از جنبه‌های مراقبت از دندان در ارتودنسی، استفاده از یک خمیردندان مناسب است. خمیر دندان مناسب ارتودنسی از دندان‌ها محافظت کرده و آن‌ها را تمیز و سالم نگه می‌دارد.

ما در این‌جا درباره ویژگی‌های خمیر دندان مناسب ارتودنسی صحبت کرده و چند برند معروف در جهان را که در این زمینه پیشتاز هستند معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با خدمات ارتودنسی در مشهد و همچنین مشاهده لیستی از هزینه های مربوط به آن روی لینک داده شده کلیک کنید.

نقش خمیر دندان در محافظت از دندان‌ها

نقش خمیر دندان در محافظت از دندان‌ها

برای درک اهمیت خمیردندان در طول درمان ارتودنسی، ابتدا باید چالش‌های ایجاد‌شده توسط بریس‌ها را بشناسید.

بریس‌ها و سایر ابزار ارتودنسی، سطوح و نواحی اضافی ایجاد می‌کنند که می‌توانند ذرات غذا را به دام انداخته و حفظ بهداشت دهان و دندان را سخت‌تر کنند.

از این گذشته ابزار ارتودنسی به دندان‌ها می‌چسبند و دسترسی مسواک به زوایای مختلف دندان‌ها، پاکسازی دشوار می‌کند. بریس مانع از تمیز‌کردن کامل دندان به‌وسیله مسواک می‌شود و علاوه بر این دسترسی نخ‌دندان را نیز دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با خدمات ارتودنسی کودکان در مشهد و همچنین آشنایی با شرایط رزرو نوبت معاینه و هزینه های آن روی لینک داده شده کلیک کنید.

خمیر دندان معمولی ممکن است در چنین سناریوهایی کافی نباشد و این‌جاست که خمیر دندان طراحی‌شده برای ارتودنسی وارد عمل می‌شود.

خمیر دندان مناسب ارتودنسی برای رفع نیازهای خاص افراد دارای بریس فرموله‌شده است. این خمیر دندان، نه‌تنها به جلوگیری از پوسیدگی و خوش‌بو‌شدن دهان کمک می‌کند، بلکه بر چالش‌های منحصر‌به‌فرد ایجاد‌شده توسط دستگاه‌های ارتودنسی نیز تمرکز دارد. خمیر دندان مناسب ارتودنسی می‌تواند به‌موفقیت کلی درمان ارتودنسی کمک شایانی کند.

ویژگی‌های خمیر دندان مناسب ارتودنسی

ویژگی‌های خمیر دندان مناسب ارتودنسی به‌شرح زیر است.

سایندگی کم (Low Abrasiveness)

خمیر دندان مناسب ارتودنسی باید دارای سایندگی کم باشد تا از آسیب به مینای دندان و وسایل ارتودنسی جلوگیری کند. خمیر دندان با ساییدگی بالا که با نام خمیر دندان سفید‌کننده شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به فرسودگی مینای دندان و آسیب دائمی آن‌ها شده و کارایی بریس‌ها را به خطر بیندازد.

برای مراقبت بهینه به دنبال خمیر دندان با مقدار RDA (سایش نسبی عاج) یا Relative Dentin Abrasivity پایین باشید.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با تاثیرات ارتودنسی بر فرم لب ها روی لینک داده شده کلیک کنید.

محتوای فلوراید (Fluoride Content)

فلوراید یک عنصر کلیدی در هر خمیردندانی است؛ اما برای کسانی که بریس دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. این عنصر به‌تقویت مینای دندان کمک کرده و خطر پوسیدگی را کاهش می‌دهد. لازم است هنگام انتخاب خمیر دندان مناسب ارتودنسی انواعی را انتخاب کنید که دارای فلوراید باشند و میزان فلوراید آن‌ها نیز مشخص باشد.

خواص ضد‌باکتریایی (Anti-Bacterial Properties)

بریس‌ها گوشه‌ها و شکاف‌های اضافی ایجاد می‌کنند که باکتری‌ها می‌توانند در آن رشد کنند. یک خمیر دندان مناسب ارتودنسی باید دارای خواص ضدباکتریایی باشد تا خطر تجمع پلاک را کاهش دهد. پلاک می‌تواند منجر به بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان شود و پوسیدگی را شروع کند. موادی مانند «تریکلوزان» یا« ستیل پیریدینیوم کلرید» به دلیل اثرات ضد‌باکتریایی خود شناخته شده‌اند. این مواد در خمیر دندان مناسب ارتودنسی به‌میزان کافی وجود دارد.

ملایم با لثه (Gentle on Gums)

لثه‌ها اغلب در طول درمان ارتودنسی حساس‌تر می‌شوند. بنابراین خمیردندان باید برای لثه‌ها کاملا ملایم باشد تا از تحریک و التهاب جلوگیری کند. موادی مانند «آلوئه‌ورا» یا «بابونه» می‌توانند اثرات تسکین‌دهنده‌ای داشته باشند و برای افراد دارای بریس مناسب باشند. این مواد از لثه‌ها محافظت کرده و مانع از التهاب و آسیب به آن‌ها می‌شوند. بهتر است خمیر دندان مناسب ارتودنسی که انتخاب می‌کنید دارای این ترکیبات و یا ترکیبات مشابه محافظت‌کننده باشد.

معرفی چند برند خمیردندان مناسب برای ارتودنسی

معرفی چند برند خمیردندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب ارتودنسی با مارک‌های مختلفی ارائه می‌شود. به‌طور کلی، اگر بتوانید یک خمیردندان با ویژگی‌های فوق را پیدا کنید، می‌توانید از آن برای ارتودنسی استفاده نمایید. اما برخی از برندهای معروف، خمیردندان‌های خاصی را برای ارتودنسی ارائه کرده‌اند. برخی از این خمیردندان‌ها به‌شرح زیر هستند:

Colgate Total Ortho

Colgate Total Ortho به‌طور خاص برای افراد دارای بریس طراحی شده است. برای اطمینان از مراقبت کامل از دندان‌ها، این خمیردندان سایندگی کم، محتوای فلوراید بالا و خواص ضدباکتریایی کافی دارد. برای کامل‌کردن تاثیر این خمیر دندان، می‌توانید از دهان‌شویه نیز استفاده کنید تا تاثیر آن را کامل کند.

Sensodyne Pronamel برای کودکان

با توجه به این‌که درمان ارتودنسی اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود، Sensodyne Pronamel for Children نیازهای منحصر‌به‌فرد بیماران جوان‌تر با بریس را برآورده می‌کند. این خمیر دندان تاثیر بدی روی مینای دندان نمی‌گذارد و با لثه ملایم است، حساسیت را کاهش می‌دهد و محافظت موثری از حفره دهان ایجاد می‌کند.

Arm & Hammer Advance White

Arm & Hammer Advance White به دلیل سایندگی کم و فرمول جوش‌شیرین خود معروف است. این خمیر دندان مناسب ارتودنسی به‌طور موثری دندان‌ها را تمیز و سفید می‌کند؛ بدون این‌که آسیبی به مینای دندان وارد کند. این خمیر دندان برای کسانی که به‌دنبال تعادل بین مراقبت‌های ارتودنسی و زیبایی دندان هستند، مناسب است.

خمیر دندان ارتودنسی جی یو ام مدل Ortho

این خمیر دندان دارای زنجبیل و آلوئه ورا است و به دلیل داشتن خاصیت ضد‌باکتری برای ارتودنسی مناسب است. حاوی فلوراید و ایزومالت برای تقویت و استحکام مینای دندان است و به دلیل داشتن ستیل پریدینیوم کلراید باکتری‌ها را به‌خوبی برطرف می‌کند. این خمیردندان 75 گرمی، دارای طعم نعنای مختصری است و به‌شکل ژل عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی روی لینک داده شده کلیک کنید.

سخن آخر

انتخاب صحیح خمیر دندان مناسب ارتودنسی برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند بسیار مهم است. درک ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که باعث می‌شود خمیر دندان برای بریس‌ها مناسب باشد، سبب می‌شود که بتوانید یک خمیر دندان خوب را انتخاب کنید. به‌طور کلی، انواعی از خمیر دندان که سایش کمی ایجاد می‌کنند، دارای فلوراید بوده، ضد باکتری هستند و از لثه‌ها مراقبت می‌کنند، برای ارتودنسی مناسبند.

در این مقاله برخی از انواع رایج و مشهور این خمیردان‌ها را معرفی کردیم. این خمیردندان‌های معرفی‌شده، در ایران نیز در دسترس هستند. با این حال ممکن است بتوانید خمیر دندان‌های ارتودنسی خوبی را که ساخت داخل هستند و قیمت کم‌تری هم دارند نیز پیدا کنید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب