دلیل کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست؟

کشیدن دندان برای ارتودنسی یکی از پیش نیازهای این روش درمانی است که در صورت صلاحدید دندانپزشک متخصص صورت می گیرد؛ به این معنا که همه افراد برای ارتودنسی نیازی به کشیدن دندان ندارند، بلکه تنها افرادی که دارای دندان های خراب هستند و یا اینکه داخل دهانشان فضای کافی برای صاف کردن دندان ها وجود ندارد نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی دارند.

بیشتر بخوانید» ارائه با کیفیت ترین خدمات ارتودنسی در مشهد زیر نظر کادری مجرب و متخصص در کلینیک دکتر تحویلدار نژاد، به منظور آشنایی با لیست خدمات در این حوزه روی لینک داده شده کلیک کنید.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم همه آنچه که لازم است درباره کشیدن دندان برای ارتودنسی بدانید را به طور جامع در اختیارتان قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

آیا کشیدن دندان برای ارتودنسی الزامی است؟

کشیدن دندان برای ارتودنسی به دلیل خرابی آن

همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم کشیدن دندان برای ارتودنسی تنها در شرایط خاص، الزامی می باشد. دندانپزشک متخصص پس از معاینه وضعیت دندان ها برای انجام ارتودنسی به شما اعلام می کند که آیا نیازی به کشیدن برخی از دندان هایتان است یا خیر؟

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با لیست خدمات بهترین ارتودنسی کودکان مشهد روی لینک داده شده کلیک کرده و فرم مربوط به درخواست مشاوره را تکمیل کنید.

در صورتی که دندانپزشک، تشخیص دهد نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی است، این کار الزامی باشد. به عبارتی دیگر اگر در صورت الزامی بودن کشیدن دندان برای ارتودنسی، دندان مورد نظر را نکشید نتیجه ارتودنسی دندان ها، دائمی نبوده و پس از مدتی دندان ها به وضعیت قبل از ارتودنسی برمی گردند.

دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی

از جمله اصلی ترین و رایج ترین دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوچک بودن فک متقاضی؛ دلیل کشیدن دندان برای ارتودنسی

در صورت کوچک بودن فک، فضای کافی برای انجام ارتودنسی وجود نخواهند داشت و دندان ها به هم فشار وارد می کنند که این باعث می شود ارتودنسی دندان ها دوام چندانی نداشته باشد. بنابراین دندانپزشک برای ایجاد فضای کافی جهت صاف کردن دندان ها، یک و یا در صورت نیاز بیش از یک دندان را قبل از انجام ارتودنسی می کشد.

  • کشیدن دندان برای ارتودنسی به دلیل خرابی آن

از دیگر دلایلی که دندانپزشک توصیه به کشیدن دندان قبل از ارتودنسی می کند این است که دندان یا دندان های خراب داشته باشید. چرا که امکان ارتودنسی دندان های خراب وجود ندارد و در صورت نکشیدن آن، فرآیند درمان دیگر دندان ها نیز مختل خواهد شد.

  • نابودی تاج و ریشه دندان

دندانی که تاج و ریشه آن از بین رفته و امکان ترمیم و درمان آن وجود ندارد هم قبل از ارتودنسی باید کشیده شود.

  • شلوغی بیش از حد دندان ها

از دیگر دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی می توان به شلوغی بیش از اندازه دندان ها اشاره کرد. به بیانی دیگر تعداد دندان ها یکی دیگر از عوامل تعیین کننده این موضوع است که آیا نیاز به کشیدن دندان قبل از اصلاح وضعیت قرار گیری دندان ها به روش ارتودنسی می باشد یا خیر؟

برخی از افراد دارای بیش از 32 دندان دائمی هستند که در این صورت امکان اصلاح وضعیت قرارگیری آن ها بدون کشیدن دندان های اضافی وجود نخواهد داشت.

  • کشیدن دندان برای ارتودنسی به دلیل قرار گیری روی دندانی دیگر

در صورتی که دندانی اضافی روی دندان دیگر قرار گرفته باشد قبل از ارتودنسی باید کشیده شود؛ در غیر این صورت فرآیند درمان ارتودنسی دندان های دیگر را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

روش های جایگزین کشیدن دندان قبل از ارتودنسی

روش های جایگزین کشیدن دندان قبل از ارتودنسی

در برخی از موارد با استفاده از برخی روش های نوین می توان از کشیدن دندان ها جلوگیری کرد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراشیدن دندان

یکی از موثرترین روش های جایگزین کشیدن دندان برای ارتودنسی، تراشیدن دندان می باشد. این روش برای باریک کردن تاج دندان های خیلی بزرگ، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سیستم دیمون

از دیگر روش های جایگزین کشیدن دندان برای انجام ارتودنسی می توان به سیستم دیمون اشاره کرد که به عنوان روش درمان ارتودنتیک نیز شناخته می شود. این روش درمانی به منظور صاف شدن دندان ها کاربرد دارد.

  • سیستم اینویزیلاین

سیستم اینویزیلاین یک روش موثر و کاربردی است که در صورت کوچک بودن فک و عدم وجود فضای کافی داخل دهان برای انجام ارتودنسی به عنوان روش جایگزینی کشیدن دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پالاتال اکسپندر

 پالاتال اکسپندر یک روش درمانی مناسب برای افرادی است که هنوز استخوان های فک آن ها به طور کامل شکل نگرفته است. بنابراین دندانپزشک متخصص فقط برای کودکان و نوجوانان می تواند از این روش استفاده کند تا مانع از کج شدن و نامنظمی دندان ها شود.

پالاتال اکسپندر با هدف افزایش سقف دهان مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین فضای بیشتری داخل دهان به وجود آمده تا دندان ها بدون انحراف به صورت صاف رشد کنند.

نتیجه گیری بررسی دلیل کشیدن دندان برای ارتودنسی!

طبق آنچه که در این مقاله آموختیم کشیدن دندان برای ارتودنسی تنها در برخی شرایط نظیر کوچک بودن فک، وجود دندان های خراب و آسیب دیده و … الزامی است.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از کشیدن دندان قبل از ارتودنسی را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب