ارتودنسی فانکشنال چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

در ارتودنسی فانکشنال از پلاک های فانکشنال استفاده می شود . دستگاه های فانکشنال نوعی پلاک هستند که ناهنجاری های کلاس  ۲  وکلاس ۳ را اصلاح می کنند. ناهنجاری های کلاس ۲ از ناهنجاری های فکی  به شمار می آید که در آن دندان های بالا جلوتر از دندان های پایینی قرار می گیرد.
پلاک های فانکشنال می تواند متحرک یا ثابت باشد که نوع متحرک آن محبوب تر است.
معمول ترین ابزارهای فانکشنال متحرک از قطعات بالا و پایین جداگانه ساخته می شوند که باعث می شود فک پایین در یک موقعیت بهتر وجلو تر قرار بگیرد.
انواع دیگر ابزارهای فانکشنال وجود دارند که فقط از یک قسمت ساخته شده است .البته ممکن است قابلیت انطباق کمتری با دندان ها داشته باشد.

درمان به وسیله ی ارتودنسی فانکشنال چگونه است ؟
ارتودنسی فانکشنال معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که فک بالای جلو آمده و فک پایین عقب رفته داشته باشند و درمان را قبل از سنین بلوغ آغاز کنند.
درمان بدین صورت است که بیمار توسط یک برنامه ی زمانی که توسط دکتر به او داده می شود از این پلاک ها استفاده می کند تا نیرویی در جهت مناسب به دندان ها و فک وارد شود و دندان ها و بعضا استخوان و فک نیز به مرور زمان جابجا شده و در محل مناسب خود قرار بگیرند.


آیا جایگزینی برای ارتودنسی فانکشنال وجود دارد؟
بله وجود دارد ؛ درمان توسط پلاک های متحرک فانکشنال به همکاری کامل شما و فرزندتان متکی است .از این رو دستگاه های فانکشنال ثابت هم معرفی شده اند که در افرادی که همکاری لازم را جهت استفاده از پلاک های متحرک ندارند جایگزین می شوند که این نوع هم در تعداد معدودی از بیماران ارتودنسی قابل استفاده است که به تشخیص متخصص ارتودنسی دندان صورت می گیرد گاهی اوقات درمان فانکشنال به همراه درمان ثابت به صورت همزمان انجام می گیرد که مزیت اصلی دستگاه فانکشنال ثابت همین همزمانی بودن با درمان ثابت می باشد که به نوبه خود باعث کاهش طول درمان می شود.
.جایگزین هایی که برای ابزارهای فانکشنال وجود دارد عبارتند از هدگیر های ارتودنسی و کشیدن دندان.
با این وجود ،به کار بردن هر کدام از این روش ها به نوع مشکل بستگی دارد.

آیا پلاک های فانکشنال ظاهر صورت را تغییر می دهند؟
بحث و جنجال های بسیاری در مورد نحوه ی عملکرد پلاک های فانکشنال وجود دارد. ب
ه نظر می رسد که پلاک های فانکشنال در درجه ی اول دندان های بالایی را به سمت عقب و دندان های پایینی را به سمت جلو حرکت می دهند.
تحقیقات معتبر حاکی از این است که مکان و طول فک پایین توسط خصوصیات ژنتیکی ما اداره می شود.بنابراین ، رشد فک پایین ممکن است در کوتاه مدت توسط پلاک های فانکشنال تغییر کند، به نظر می رسد که در دراز مدت تغییر قابل توجهی در موقعیت فک رخ نمی دهد. با این اوصاف ،با حرکت دندان ها در حین درمان ممکن است تغییراتی در پوشش کامل تر دندان های بالا به وسیله ی لب بالا اتفاق بیفتد.

آیا درمان به وسیله ی ارتودنسی فانکشنال همیشه موفقیت آمیز است ؟
بدیهی است که اگر دستگاه به طور کامل و صحیح پوشیده نشود درمان کارآمد نخواهد بود.علاوه بر این، گروهی از بیماران هستند که به خوبی به پلاک های فانکشنال پاسخ نمی دهند. متاسفانه ،پیش بینی کردن اینکه کدام بیمار به درمان پاسخ می دهد بسیار مشکل است .
تصور می شود که ابزارهای فانکشنال در طول رشد نوجوانان یا قبل از آن موفق ترین روش بوده است. این اتفاق معمولا برای پسرها در سنین ۱۱ تا ۱۴ سال و برای دخترها در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال رخ می دهد.
با این حال انتخاب زمان درمان به تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی داشته و در شرایط مختلف متفاوت است .


اگر درمان موفقیت آمیز نباشد چطور می توان مشکل را برطرف کرد؟
اگر درمان ناهنجاری کلاس ۲ (برجستگی دندان های بالایی) با شکست روبرو شود،انتخاب های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از :
هدبند یا هدگیر-کشیدن دندان وجراحی فک
نشانه های این روش ها متنوع و بر اساس نوع مشکل می باشد.در موارد خاص ممکن است توصیه شود بیمار مشکل باقی مانده را قبول کند تا درمان بعدی (اگر نیاز بود) انجام شود.جراحی فک به طور کلی باید تا ۱۷ سالگی به تعویق بیفتد.

آیا استفاده از ابزارهای فانکشنال قبل از سن ۱۰ سالگی منفعتی دارد؟
درمان در این گروه سنی ” درمان زود هنگام ” تلقی می شود. تحقیقات نشان داده است ارتودنسی فانکشنال اگر خیلی زود آغاز شود کارآمد نبوده و نسبت به درمانی که در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال آغاز می شود تاثیر کمتری دارد . با این وجود در یک شرایط خاص به ویژه اگر کودک به واسطه ظاهر دندان مورد تمسخر قرار می گیرد و یا دندان ها مستعد ضربه باشند ،درمان زود هنگام ممکن است توصیه شود.

درمان به وسیله ارتودنسی فانکشنال چقدر طول می کشد؟
مدت زمان درمان به شدت مشکل بستگی دارد و متناسب با آن متغیر است . با این وجود بیشتر کاری که به وسیله ی پلاک های فانکشنال انجام می شود معمولا در مدت ۹ تا ۱۲ ماه تکمیل می شود. پس از آن ممکن است توصیه شود که فقط یک دوره ی شبانه درمان ادامه پیدا کند. بعد از درمان اولیه ممکن است بلافاصله فاز دوم درمان به وسیله ارتودنسی ثابت پیشنهاد شود.

چقدر در شبانه روز نیاز به استفاده از پلاک های فانکشنال خواهم داشت؟
تعداد ساعاتی که در شبانه روز نیاز به استفاده پلاک های فانکشنال خواهید داشت برای شما شرح داده می شود. برای اینکه درمان شما کارآمد واقع شود می بایست دستورالعمل داده شده را به خوبی دنبال کنید. با این حال اکثر پلاک های فانکشنال باید در تمام طول شبانه روز یا مدتی نزدیک به ۲۴ ساعت شبانه روز استفاده شود. اگر شما مدت زمان استفاده از پلاک های فانکشنال را به درستی دنبال کنید ممکن است پس از مدتی تغییری در موقعیت دندان هایتان مشاهده کنید که برایتان چشمگیر خواهد بود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب