آیا با وجود ارتودنسی می توان جراحی بینی کرد؟

ارتودنسی و عمل بینی

یکی از پرسش های متداول از سوی بیمارانی که قصد درمان ارتودنسی و عمل جراحی زیبایی بینی دارند این است که کدام درمان اول صورت بگیرد بهتر است.

درمان ارتودنسی محدودیت های خاصی را برای بیمار تحت درمان ایجاد می کند، بنابراین ارتودنسی همراه با عمل بینی توصیه نمی شود.

در شرایط کلی بهتر است ابتدا دوره ی درمان ارتودنسی تمام شود و سپس جراحی بینی صورت پذیرد. خصوصا اگر فردی نیاز به جراحی فک بالایی خود داشت باید حتما این عمل را قبل از عمل جراحی بینی خود انجام دهد، زیرا جراحی فک بالا باعث ایجاد تغییرات در بینی  می شود. ارتودنسی بیشتر در سنین رشد و مخصوصاً در دوران نوجوانی می تواند روی فرم و شکل فک ها تاثیر بگذارد.

البته خوشبختانه جراحى بینى بعد از اتمام نوجوانى انجام مى شود بنابراین در سنین بزرگسالى ارتودنسى تاثیر ناچیزى روى فرم فک ها دارد و نمى تواند روى نتیجه جراحى بینی تاثیرى بگذارد .

زمان مناسب برای درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی معمولاً تا وقتی‌ که کودک به سن دوازده یا سیزده سالگی نرسیده است، آغاز نمی‌گردد؛ یعنی زمانی که دندان‌های دائمی کاملاً روییده و رشد کرده باشند. در برخی موارد، اگر مشکلات دندانی از قبل قابل‌ تشخیص نباشند، درمان ممکن است دو سال بعد از این سنین انجام شود. کودکانی که دچار شکاف لب و کام هستند، ممکن است قبل از اینکه دندان‌های دائمشان به رشد کامل برسد، به درمان ارتودنسی نیاز پیدا کنند.

همچنین در برخی موارد، حتی قبل از 12 سالگی هم نیاز به درمان‌های پیشگیرانه وجود دارد.

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی را، چه مدت بعد از درمان ارتودنسی می توان انجام داد؟

در برخی از بیماران، حرکت دندان‌ها با روش ارتودنسی ممکن است برجستگی لب را تغییر دهد. اگر این تغییر جزئی باشد، تأثیری روی طراحی و زمان‌بندی جراحی پلاستیک بینی نخواهد داشت. اما اگر این تغییرات زیاد باشد، مثل عقب بردن و کاهش برجستگی و جلوآمدگی دندان‌های بالایی، رابطه‌ بین فرم لب بالایی و برجستگی بینی تغییر می یابد.

در این موارد، باید مطمئن بود که جراح بینی و متخصص ارتودنسی روش‌های درمانشان را باهم هماهنگ کرده‌اند تا نتیجه‌جراحی بینی با میزان برجستگی لب بعد از ارتودنسی در تضاد نباشد.

چرا بهتر است جراحی بینی بعد از ارتودنسی صورت گیرد؟

 اگر همزمان یا قبل از ارتودنسی، رینوپلاستی (جراحی بینی) صورت گیرد، ممکن است مشکلاتی برای بیمار و ارتودنتیست ایجاد شود. ممکن است حتی تاثیر بدی بر نتایج جراحی تحمیل شود. توجه کنید که متخصص ارتودنسی قرار است مرتب لب های شما را کنار بزند و روی دندان های شما کار انجام دهد. ممکن است در این میان حتی گوشه های بینی شما کشیده شود و احساس درد یا ناراحتی کنید و یا حتی احساس کنید فرم بینی تان تحت تاثیر قرار گرفته است.

مشکل دیگر اینکه ممکن است بعد از ارتودنسی تغییراتی در لب های شما ایجاد شود و بعد ها به این احساس برسید که فرم بینی دیگر مناسب فرم جدید لب ها و صورت شما نیست!

تغییر فرم لب در اثر ارتودنسی تاثیر زیادی بر نظر و تصمیم جراح زیبایی بینی شما میگذارد. همچنین امکان دارد در هنگام تنظیمات ویژه ی براکت ها و کار کردن روی دندان هایتان در هنگام ارتودنسی فشارهایی بر صورت و بینی شما وارد شود که در نتیجه ی آنها بخیه های جراحی شما آسیب ببینند. بنابراین اگر میخواهید از این اختلالات جلوگیری کنید، ابتدا اصلاح دندان های خود را تکمیل کرده سپس برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی خود اقدام کنید. زمانی که دندان های شما اصلاح شده باشد مسلما در نبود براکت ها، جراحی بینی بهتری را تجربه خواهید کرد.

مشکل دیگر اینکه ممکن است بعد از ارتودنسی تغییراتی در لب های شما ایجاد شود و بعد ها به این احساس برسید که فرم بینی دیگر مناسب فرم جدید لب ها و صورت شما نیست!

فک پایین عقب رفته

اگر با این مشکل روبرو هستید، ابتدا باید فک عقب رفته خود را اصلاح کنید و سپس به فکر جراحی زیبایی بینی باشید. اگر دندان های مرتبی دارید و تنها مشکل شما عقب بودن فک پایینتان است، می توانید از پروتز چانه برای جلو آوردن فک عقب رفته استفاده کنید. در این صورت است که جراحی زیبایی بینی شما بعد از اصلاح مشکل عقب رفتگی فک، اثر مطلوبی خواهد داشت و دیگر احساس بزرگ بودن بینی یا روی فرم نبودن آن به شما دست نمی دهد. همچنین اگر فک بالا دچار اشکال باشد، باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و سپس یک سال صبر کرد و به فکر جراحی بینی افتاد.

انحراف بینی و ارتودنسی

اگر بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی باشد، بهتر است قبل از انجام ارتودنسی ابتدا انحراف بینی خود را اصلاح کند. گرفتگی بینی می تواند بر روند رشد تدریجی فک تاثیر منفی بگذارد و شکل فک بالا و پایین را تغییر دهد.

گرفتگی بینی باعث تنفس دهانی می شود و در این حالت با گذشت زمان باعث حرکت فک بالا به جلو و فک پایین به سمت عقب می شود. به این ترتیب و تحت تاثیر این شرایط، دندان ها بصورت نامرتب و کج رشد می کنند و در یک ردیف بصورت منظم قرار نخواهند گرفت. در این صورت، جراحی بینی نمی تواند زیبایی قسمت های پایینی صورت را تضمین کند.

بنابراین بهتر است که در این افراد ابتدا گرفتگی و انحراف بینی درمان شود و سپس به جراحی های فک و پروتز چانه برای رفع عقب رفتگی فک پایین یا ارتودنسی به عنوان آخرین راهکار ممکن و در صورت کج بودن دندان ها پرداخته شود.

به این ترتیب خط لبخند، فرم لب ها و فاصله ی بینی تا چانه فرد نیز اصلاح خواهد شد.

جلوزدگی فک در اثر حوادث

دلیل دیگر جلو زدگی فک پایین اکتسابی است و پس از تولد کودک و در اثر برخوردهای فیزیکی، سقوط از ارتفاع و سوانح رخ می دهد.

اما این افراد هم نباید ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی داشته باشند.

کمبود فضای فکی

مشکل جلوزدگی فک در سن رشد با صرف وقت و هزینه کمتر قابل درمان است.

اما اگر این مشکل در سنین پایین درمان نشود در بزرگسالی به ارتودنسی و جراحی فک نیاز دارد.

جلو زدگی فک پایین در برخی از بیماران ممکن است باعث ایجاد کمبود فضای فکی شود.

یا باعث شود که برخی از دندان های دائمی و اصلی به خاطر نداشتن  فضای کافی جهت رویش از بالای لثه بیرون بزنند.

اما در این افراد هم ارتودنسی نباید همزمان با عمل جراحی بینی انجام شود.

چه مدت بعد از ارتودنسی می توانید عمل بینی انجام دهید؟

درمان ارتودنسی می تواند بر روی موارد زیر تاثیر قابل توجهی بگذارد.

  • موقعیت لب ها
  • تعادل بین لب و بینی
  • زاویه بینی و لب
  • اصلاح طرح لبخند

رابطه لب و فرم نهایی بینی یکی از گزینه های مهمی است که جراح زیبایی بینی شما در نظر می گیرد.

بنابراین، فاصله بین عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی و ارتودنسی، حداقل باید 6 ماه باشند، اما باز هم بهتر است با جراحی بینی و ارتودنتیست خود در این باره مشورت کنید.

 

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب