کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

دربسیاری از موارد کشیدن دندان ها لازم نیست گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندانها، و یا شلوغی دندانها نیاز به کشیدن دندان است این هدف ارتودنتیست ها برای رسیدن به دندان‌های سالم و پایدار و لبخند ملیح به یک شیوه محافظه کارانه و راحت است. در اغلب موارد این کار بدون نیاز به کشیدن دندان‌ها، صورت می‌گیرد. در موارد دیگر، دلایل قانع کننده‌ای برای برداشتن دندان برای استحکام بیشتر وجود دارد، و در چنین مواردی باید جوانب مثبت و منفی چنین گزینه‌های درمان توسط ارتودنتیست، بیمار و دندانپزشک بیمار مورد توجه قرار گیرد. ولی باید گفت اگر واقعاً نیاز به کشیدن دندان دایمی در درمان ارتودنسی لازم باشد بیمار نباید به خاطر ترس ازاین مساله از درمان صرف نظر کند. چرا که فضاهای ناشی از کشیدن دندان کاملاً با حرکات ارتودنسی بسته می شوند و بیمار به حالت نرمال رشدی صورت و نهایتاً هماهنگی مناسب صورت خود می رسد.

در حقیقت برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح شرایط نامرتبی آن‌ها، گاهی اوقات لازم است یک یا چند دندان فرد کشیده شوند. هنگام تصمیم‌گیری درباره کشیدن دندان‌ها میزان انحراف یا کجی دندان‌ها و نیز سن بیمار مورد توجه قرار می‌گیرد. در اکثر مواقع کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی زمانی انجام می‌شود که دندان‌ها در دهان دچار ازدحام بوده و نیاز به ایجاد فضای بیشتر در دهان وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید در بسیاری از مواقع کشیدن دندان در ارتودنسی مسئله‌ای بحث‌برانگیز و مورد اختلاف متخصصین است. به این ترتیب برخی از متخصصان ارتودنسی از کشیدن دندان برای ارتودنسی برای دستیابی به نتایج درمان موثر حمایت می‌کنند، در حالی که سایرین اعتقاد دارند تا حد ممکن لازم است از انجام این کار خودداری گردد.

 

در چه شرایطی برای ارتودنسی باید دندان را کشید؟

 

  1. 1. آسیب های شدید دندانی و بروز تروما
  2. 2. تحلیل رفتن ریشه دندان و غیر قابل بازگشت بودن و غیر قابل ترمیم بودن دندان آسیب دیده
  3. دندان های شلوغ به خصوص در افرادی که فک کوچک و دندان های بزرگ دارند
  4. در مواردی که آرواره پیشامده یا دندان های جلو بیش از حد برجسته‌اند
  5. در مواردی که شلوغی دندان در فک بالا و پائین مشاهده می‌شود
  6. هنگامی که یک دندان به علت بیماری یا آسیب بیش از در خطر افتادن است
  7. زمانی که اصلاح تقارن دندان نیش لازم است
  8. هنگامی که تصمیم به جبران ناهماهنگی قابل توجه دندان‌های جلو و عقب در رابطه بین فک بالا و پایین گرفته می‌شود.
  9. هنگامی که نیاز است برای گرفتن نتایج مطلوب در موارد ارتودنسی، با توجه به اهداف دندانی و / یا زیبایی صورت (زیبایی) جراحی صلاح فک انجام شود.
  10. هنگامی که دندان‌ها به علت تراکم یا همجوشی به استخوان نمی‌توانند حرکتی کنند و اگر به حال خود رها شوند بسیار زیان بار است

 

چگونه دندان ها را می کشند؟

به دو روش : کشیدن عادی و یا استخراج و جراحی

ارتودنتیست شما قبل از کشیدن دندان از بی حسی مناسب برای این کار استفاده می کند در برخی موارد که عمق وسیعی در فرآیند کشیدن دندان درگیر می شود متخصص ارتودنسی از بی هوشی و یا خواب عمیق استفاده می کند بنابراین طی روند کشیدن دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. اما بعد از کشیدن دندان چطور؟ ارتودنتیست داروهای مسکن لازم و راه کارهای مناسب را به شما ارائه خواهد کرد تا در صورت احساس درد نسبت به تسکین دندان درد اقدام کنید.

 

کشیدن دندان های کودکان:

معمولاً کشیدن دندان در دوران کودکی توصیه نمی‌شود. کشیدن دندان عموماً برای ارتودنسی بزرگسالان پیشنهاد می‌شود؛ چون کودکان هنوز در حال رشدند و می‌توان از روش‌های دیگری به جز کشیدن دندان بهره گرفت. فضای لازم برای مرتب کردن دندان‌ها را می‌توان با استفاده از هدگیر، وسیع کننده کام یا با روش‌های رشد هدایت شده ایجاد کرد. چنانچه نامرتبی دندان کودکان از نوع کلاس 2 باشد، یعنی فک پایین جلوتر از فک بالا باشد، کشیدن دندان ضروری خواهد بود. البته کشیدن غیرضروری دندان‌ها گاهی تاثیر ناخوشایندی بر چهره کودک به جا خواهد گذاشت.

مراقبت پس از کشیدن دندان:

می‌توانید برای کاهش تورم، از کمپرس سرد بر روی صورت خود استفاده کنید. معمولاً کمپرس سرد به مدت 20 دقیقه بر روی صورت قرار گرفته و پس‌ازآن 20 دقیقه به‌صورت استراحت داده می‌شود. اگر پس از از بین رفتن تورم فک شما دچار گرفتگی و درد شد، می‌توانید از کمپرس گرم بر روی آن استفاده کنید.

به مدت چند روز از غذاهای سرد و نرم استفاده کنید. سپس بسته به میزان راحتی خود از غذاهای دیگر استفاده کنید.

پس از عمل جراحی نباید سیگار بکشید، از نی استفاده کنید و یا تف بیندازید. این کارها می‌توانند لخته‌ی خونی را از محل خود که جای دندان کشیده شده است خارج کنند. در روز انجام عمل جراحی نیز سیگار نکشید.

برای مشاوره بیشتر در این زمنیه با مطب خانم دکتر نجمه تحویلدارنژاد در ارتباط باشید

 

کشیدن دندان در ارتودنسی

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب