پلاک ارتودنسی یا ارتودنسی متحرک

 

بریس های متحرک نیز مانند بریس های ثابت عمل می کنند و قیمت بالایی دارند در طول مدت درمان، سیم های ارتودنسی محکم می شوند و دندان ها را به جایگاه اصلی شان هدایت می کنند. بریس های متحرک اغلب برای درمان مشکلات ارتودنسی جزئی فک بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه ارتودنسی متحرک شامل یک صفحه ی پلاستکی همراه با سیم است که دندان را با فشار ملایم و به تدریج به حرکت در می آورد .

بریس های متحرک در طول دوره ی درمان کنترل و آزادی بیشتری به بیمار می دهند و بسیاری از بیماران این آزادی را ترجیح می دهند بنابراین اثر بخشی ارتودنسی متحرک کاملا وابسته به همکاری بیمار می باشد. یا برای هر دو فک استفاده شود. زیرا قادرند بریس ها را از دهان خود خارج کنند. این دستگاه معمولا برای اصلاح فک و اصلاح جزیی دندان استفاده می شود.

دستگاه ارتودنسی متحرک می تواند فقط برای فک بالا تعبیه شده باشد. همچنین خوردن و آشامیدن برای بیمارانی که از بریس متحرک استفاده می کنند بسیار آسان تر بوده و می توانند به طور کامل دندان هایشان را تمیز کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها می تواند  از کرم خوردگی و ابتلا به بیماری های لثه جلوگیری کند. اغلب بریس های متحرک مانند بریس های نامرئی در دهان قابل تشخیص نیستند که این عامل زیبایی برای برخی اهمیت بسیاری دارد.

مزایا:

ارتودنسی متحرک علاوه بر اصلاح فک و دندان های شما، شستشوی دندان ها را نیز آسان می کند. همچنین بهداشت کلی دهان و دندان را بهبود می دهد و باعث می شود ریسک ابتلا به بیماری های لثه کاهش پیدا کند. برخلاف ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک را می توان هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا ورزش در صورت لزوم از دهان خارج کرد.

معایب:

معایب بریس های متحرک این است که روند درمان پیچیده تر می باشد و بیمار نباید فراموش کند که چه زمان بریس ها را در دهان قرار دهد و چه زمان آنها را خارج کند. همچنین موفقیت ارتودنسی به خود بیمار بستگی دارد. در صورتی که بیمار در مدت مقرر شده، بریس ها را در دهان قرار ندهد نمی توان به موفقیت درمان ارتودنسی امید داشت

 

چه افرادی می توانند از این روش استفاده کنند؟

این روش اغلب برای اصلاح فک بالا استفاده می شود. ارتودنسی متحرک برای همه گروه های سنی مناسب می باشد اما در سنین پایین  (زیر ۱۲ تا ۱۴ سال ) که هنوز رشد فک به خوبی انجام نشده است، می توان از این موقعیت برای رشد فک ها  و برای تصحیح ناهنجاری های فکی استفاده کرد. بعضی از ناهنجاری های فکی در سنین کودکی فقط با ارتودنسی و بدون جراحی به راحتی قابل درمان هستند. درمان در سنین پایین هزینه ی کمتری را نیز در بر خواهند داشت. در سنین بالاتر برای اصلاح ناهنجاری های فکی علاوه بر ارتودنسی دندان باید جراحی فک نیز انجام شود.

 

مراقبت های مورد نیاز برای پلاک های متحرک:

  • هنگامی که در داخل دهان است ،غذای سفت ، چسبنده و نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین استفاده نشود
  • پلاک ها را برای شستشو در آب جوش یا گرم قرار ندهید زیرا این کار باعث ذوب شدن پلاستیک آن می شود
  • در هنگام شنا کردن پلاک را در بیاورید
  • اگر در چند روز اول صحبت کردن برای شما مشکل بود سعی کنید فقط با تمرین این مشکل را حل کنید به عنوان مثال با صدای بلند آواز بخوانید یا با صدای بلند از روی یک متن روخوانی کنید. وضعیت صحبت کردن بعد از دو سه روز عادی خواهد شد
  • برای پاک کردن پلاک های خود هفته ای یکبار آن ها را در داخل محلول شستشو دهید

نحوه شستن این پلاک‌ها چگونه است؟

بهتر است بعد از غذا خوردن و مسواک زدن پلاک‌ها هم شسته شوند. می‌توان آنها را با آب خالی شست و علاوه بر آن امکان شستشوی آنها با مواد شستشو دهنده مانند مایع ظرف شویی هم هست، البته قرص‌های مخصوصی نیز وجود دارند که بیمار می‌تواند پلاک را داخل لیوان بگذارد و قرص را داخل آن بگذارد تا پلاک تمیز شود

هزینه ارتودنسی متحرک:

در صورتیکه درمان‌های مرحله اول با پلاک‌های متحرک انجام شود هزینه ارتودنسی کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده هزینه ارتودنسی متحرک متفاوت خواهد بود. همچنین هزینه ارتودنسی متحرک از منطقه به منطقه دیگر نیز متفاوت است.

پلاک ارتودنسی یا ارتودنسی متحرک

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب