لمینت یا ونیر دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان چیست؟

ونیرهای دندانی که نوعی روکش زیبایی هستند بهبود چشمگیری را در ظاهر دندان‌ها ایجاد می‌کنند و لبخندی زیبا را به ارمغان می‌آورند

ترک خوردگی، شکستگی، لب پر شدگی، فاصله بین دندانی، زرد و بدرنگ شدن دندان، ساییدگی دندان یا نامرتبی‌های جزیی دندان‌ها را می‌توان با ونیر اصلاح کرد.

لمینیت دندان روشی سریع برای دستیابی به لبخندی زیبا و درمانی مناسب برای بیمارانی است که از لک شدن، شکستگی یا فاصله بین دندانی ناراحت هستند. البته ونیر درمانی برگشت‌ناپذیر است، بنابراین قبل از شروع درمان باید تمام جوانب را به خوبی سنجید. به همین دلیل  دندانپزشک اطلاعات لازم را درباره ونیر در اختیار بیمار قرار می‌دهد، وی را از معایب و مزایای درمان مطلع می‌کند، هزینه را برآورد می‌کند و روش‌های مراقبت از ونیر را به بیمار توضیح می‌دهد.

ونیر چیست؟

ونیر لمینیت دندان پوسته باریکی است که ظاهری طبیعی به دندان می‌دهد و خاصیت ترمیم پذیری و استحکامی مشابه مینای طبیعی دندان را ایجاد می‌کند. ونیر دقیقاً متناسب با شکل طبیعی دندان تهیه و روی مینای اصلی دندان چسبانده می‌شود.

کاربردهای ونیر در دندانپزشکی زیبایی

ونیر نسبت به روکش یا ارتودنسی تهاجم کمتری دارد. از لمینت برای بستن فاصله بین دندان‌ها یا اصلاح نامرتبی‌های کوچک استفاده می‌شود. همچنین از مزایای لمینت دندان میتوان به استفاده بیماران از آن به عنوان یک راه‌حل زیبایی برای سفید و مرتب کردن دندان‌ها، رفع زردی و بدرنگی دندان و ترمیم شکستگی یا لب پریدگی نام برد .

انواع ونیر

لمینت ونیر

لمینت ونیر از سرامیک بادوام و باکیفیتی ساخته می‌شود که با سایه رنگ دندان‌های اطراف انطباق داده می‌شود تا طرح لبخند کاملاً طبیعی و بدون نقص شود. ونیر یکی از روش‌های پرکاربرد دندانپزشکی زیبایی است که به طور منحصر به فرد برای هر بیمار اجرا می‌شود تا بیشترین همخوانی را با بقیه دندان‌ها داشته باشد و زیباترین لبخند ممکن به دست بیاید. لمینت لایه لایه از ویژگی دینامیکی برخوردار است که نور را دقیقاً مانند مینای دندان جذب و منعکس می‌کند. لمینت ونیر غالباً به حداقل آماده‌سازی دندان نیاز دارد و دندان فقط اندکی تراش داده می‌شود و بخش اعظم ساختار فعلی دندان حفظ می‌شود تا لبخندی جوان و ماندگار بر روی لب ها بنشیند.

لومینرز

لومینرز نوع خاصی از لمینت ونیر است که بهبود چشمگیری را در لبخند ایجاد می‌کند. درمان با لومینرز راحت‌تر است و زمان عمل بسیار کوتاه است. لومینرز روشی ترمیمی با حداکثر نگهدارندگی ساختار دندان است که به حداقل تراش و آماده سازی نیاز دارد و در بعضی موارد هیچ اقدام آماده سازی خاصی ضرورت ندارد. لومینرز حتی از لمینت ونیر نیز نازک‌تر است. لومینرز از سرامیک Cerinate  یعنی ماده‌ای فوق باریک ساخته می‌شود که معمولاً بدون دریل یا تزریق روی دندان قرار داده می‌شود. لومینرز علاوه بر مزایای لمینت دندان معمولی نقاط قوت دیگری نیز دارد، لومینرز درمان را راحت‌تر می‌کند و نتایجی زیباتر، بادوام‌تر و باکیفیت‌تر را به دست می‌دهد.

رزین کامپوزیتی

ونیر کامپوزیتی مانند لمینیت ونیری از مزایای بسیاری برای جوانسازی و جذاب ساختن لبخند برخوردار است؛ از جمله کاربردهای ونیر کامپوزیتی پوشاندن ترک، لب پر شدگی، شکستگی، فاصله بین دندانی و بدرنگی دندان‌ها است. هزینه ونیر کامپوزیتی پایین‌تر است، بنابراین با صرف مبلغ کمتر می‌توان به لبخندی زیبا دست یافت. بااین حال ماندگاری ونیر کامپوزیتی به دلیل تفاوت مواد به کار برده شده به اندازه لامینت ونیری نیست. ونیر کامپوزیتی در اکثر موارد به حداقل آماده سازی دندان نیاز دارد یا اصلاً آماده سازی دندان ضرورتی ندارد و نتیجه‌ای طبیعی و فریبنده با حفظ ساختار طبیعی دندان به دست می‌آید.

ونیر CEREC

دندانپزشکان با استفاده از ونیر CEREC می‌توانند ونیرهایی سفارشی را با استفاده از یونیت فرزکاری در مطب تهیه کنند. CEREC سرواژه ترمیم زیبایی مقرون به صرفه با سرامیک بر روی صندلی دندانپزشکی است. بنابراین لازم نیست مدت‌ها برای ساختن ونیر در لابراتوار و ارسال آن به کلینیک منتظر بمانید. ونیر CEREC روشی راحت و سریع برای اصلاح طرح لبخند در فقط یک جلسه است.

زیرکونیوم

ونیر زیرکونیوم غالباً به بیمارانی توصیه می‌شود که دندان‌هایشان به شدت آسیب دیده یا پوسیده است. ترمیم‌های زیرکونیومی مقاوم‌تر از ونیر لمینیتی هستند و ساختار دندان آسیب دیده را تاحدی تقویت می‌کنند. دندانپزشکان ونیر زیکونیومی را معمولاً بر روی دندان‌های عقب دهان به کار می‌برند، تا با استفاده از ماده مقاوم‌تر از ساییدگی زودرس جلوگیری کنند. به علاوه زیرکونیوم به دلیل دوام بالا در ساخت روکش و ایمپلنت دندان نیز به کار برده می‌شود.

مراحل قرار دادن ونیر لمینت روی دندان

درمان ونیر دندان معمولاً در یک یا دو جلسه انجام می‌شود. اگر ونیر از پیش ساخته شده باشد، درمان یک جلسه‌ای و اگر ونیر در لابراتوار ساخته شود، درمان دو جلسه‌ای خواهد بود.

  • ونیر معمولاً نیازی به بی‌حسی ندارد. با این حال با توجه به حساسیت بیمار و در صورت لزوم بی‌حسی اعمال می‌شود. دندانپزشک دندان را جرم گیری و پاک می‌کند تا رنگ دقیق ونیر را تعیین کند. دندانپزشک بخش بسیار کمی از مینای دندان را برمی‌دارد تا جا برای قرار دادن ونیر آماده شود.
  • از دندان قالب گرفته می‌شود، اچینگ نقطه‌ای در مرکز دندان و به دور از لبه‌های دندان انجام و ونیر موقت روی دندان قرار داده می‌شود.
  • پس از آن که لابراتوار ونیر را به دندانپزشک تحویل داد، لمینت دندان موقت برداشته و دندان با آب و سنگ مخصوص تمیز می‌شود. سپس اسید بر روی ونیر اعمال و کاملاً با آب شسته و با هوا خشک می‌شود. ماده چسبنده برای آماده سازی زده می‌شود، سپس ونیر با سیمان چسبانده می‌شود و دقیقاً به شکل و فرم دندان درآورده می‌شود.
  • سپس نور به مدت 60 ثانیه روی تمام سطوح ونیر تابانده می‌شود تا کاملاً به ساختار دندان بچسبد.
  • دندانپزشک مواد اضافی را تراش می‌دهد و لبه‌های ونیر لامینت را پولیش می‌کند.

بسیاری از دندانپزشکان جلسه دیگری نیز به بیمار وقت می‌دهند تا از راحت بودن بیمار مطمئن شوند. راحتی ونیر دوام آن را تضمین می‌کند.

مراقبت از ونیر

دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که دندان‌های ترمیم شده با ونیر را نیز مانند دندان‌های طبیعی مسواک بزند و نخ بکشد. مسواک زدن منظم روزانه و استفاده از خمیردندان فلوراید غیرسایشی عمر ونیر را بیشتر می‌کند. مصرف قهوه و دیگر غذاهای لکه کننده را باید کاهش داد. به خاطر داشته باشید که ونیر باید پس از مدتی تعویض شود، حتی اگر پس از درمان بهترین مراقبت از آن به عمل آمده باشد. درهر حال رعایت بهداشت دهان و دندان ماندگاری ونیر را به حداکثر می‌رساند. دو بار در سال نیز باید برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کرد تا سلامت دهان و دندان‌ها حفظ شود. پس نهایت سعی خود را بکنید تا لبخندی سالم و زیبا داشته باشید.

محدودیت‌ها

در شرایط زیر استفاده از ونیر توصیه نمی‌شود:

  • اگر متقاضی دچار بیماری لثه یا پوسیدگی دندان باشد، ابتدا باید این مشکلات درمان شود.
  • اگر مینای کافی روی دندان وجود نداشته باشد؛ قدرت چسبندگی لازم برای ثابت نگه داشتن ونیر کاهش می‌یابد.
  • اگر بخش اعظم دندان از بین رفته باشد، دندان باید روکش شود.
  • اگر بیمار عادت به دندان قروچه داشته باشد، روی هم فشردن دندان‎ها ممکن است به آسیب دیدن و حتی شکستن ونیر بیانجامد. در این شرایط بهتر است از روکش کامل استفاده کرد.

هزینه لمینت ونیر

نمی‌توان یک مبلغ معین را برای قیمت لمینت دندان برای تمام بیماران اعلام کرد. هزینه ونیر به میزان آماده سازی لازم دندان، محل جغرافیایی انجام درمان  و تخصص دندانپزشک و لابراتوار بستگی دارد. قیمت ونیر معمولاً کمتر از روکش است.

نکاتی که باید در نظر داشت:

نخستین مورد این است که فرد باید بداند که آیا برای ونیرکردن کاندید مناسبی هست یا خیر؟ در برخی موارد تنها سفید کردن دندان ها می تواند برای بهبود ظاهر لبخند فرد کافی باشد در حالی که در مواردی نیز دندان ها آنقدر ضعیف و نامرتب هستند که نمی توان از عملکرد ونیر ها اطمینان داشت.

پزشکتان می تواند شما را در انتخاب جنس ونیر (لمینت و کامپوزیت) و ترکیبات آن یاری کند. به خاطر داشته باشید که درباره انتظاراتتان از ونیر کردن با پزشکتان صحبت کنید.

  • لمینت ها بسیار زیبا هستند. با این حال اگر ونیر کامپوزیت ها نیز به دستان ماهری ساخته شوند می توانند ظاهری بسیار طبیعی و زیبا داشته باشند. آنچه اهمیت دارد این است که ونیر کامپوزیت ها تنها برای شرایط صحیح آن انتخاب شوند.
  • زمانی که فواصل بزرگتری در میان دندان ها باید پر شوند (به عنوان مثال دندان های فاصله دار یا بسیار کوتاه دارید که دوست دارید بلند تر شوند) لمینت ها گزینه ی بهتری محسوب می شوند.
  • ونیر کامپوزیت ها مقرون به صرفه تر بوده و طی یک جلسه ساخته و نصب می شوند. البته عیب کامپوزیت این است که به دلیل قابلیت لکه دار شدن و شکنندگی، نیازمند نگهداری و رسیدگی بیشترند.

لمینت ها گران تر می باشند و نصب آنها زمان بیشتری می برد. به غیر از آن سرامیک در برابر لکه دار شدن و شکستگی مقاوم تر هست و در مقابل فشار فرسوده نمی شود، رنگ ثابت بوده و ظاهر زیباتری دارند.

 

مزایای استفاده از ونیر های دندانی

  • ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد میکند.
  • بافت لثه به خوبی سرامیک را تحمل میکند.
  • ونیرهای سرامیکی در برابر لکه و تغییر رنگ مقاوم هستند.
  • رنگ ونیر سرامیکی را میتوان طوری انتخاب کرد که دندانهای تیره تر را سفیدتر اما طبیعی نشان دهد.
  • ونیرها رویکرد محافظه کارانه ای را برای تغییر شکل و رنگ دندان ارایه می­دهند. ونیرها معمولا به تغییر شکل زیاد قبلی دندان برای عمل نیاز ندارند، در حالی که در روکش ، آماده سازی و تراش بیشتری در دندان صورت می گیردکه البته جایگزین زیباتر و محکمتری می باشد.

معایب ونیرهای دندانی

  • ونیر ها اغلب هزینه بیشتری نسبت به باندینگ رزین کامپوزیت دارند .
  • ونیرها معمولا در صورت لب پر شدن یا شکستن، قابل ترمیم نیستند که البته در نسل های جدید احتمال لب پریدگی و شکستگی تقریبا به صفر رسیده است.
  • ونیرها ممکن است دقیقا با رنگ دندانهای دیگر تطابق نداشته باشند. همچنین رنگ ونیر را پس از جایگذاری، نمیتوان بار دیگر تغییر داد. بنابراین تصمیم نهایی در مورد رنگ ونیر (لامینت) باید تا قبل از چسباندن آن گرفته شود. در صورتی که میخواهید دندانهایتان را سفید کنید باید پیش از دریافت ونیر (لمینت)، این کار را انجام بدهید.
  • ونیر ممکن است از جای خود بیرون بزند و بیفتد البته این امر محتمل نیست. برای به حداقل رساندن احتمال این وضعیت، ناخنهایتان را نجوید، مداد، یخ یا اجسام سخت دیگر را گاز نگیرید چون همه این کارها فشار زیادی بر دندانها وارد میکنند.
  • دندانهایی که ونیر دارند در نواحی که ونیر (لمینت)، دندان را پوشش نداده باز هم ممکن است دچار پوسیدگی شوند که با رعایت بهداشت به صورت کامل این احتمال به حداقل می رسد ( همانند دندان طبیعی که در صورت عدم رعایت بهداشت پوسیده می شوند. )

ونیر ها چه مدت دوام دارند؟

معمولا ونیرها بین 10 تا 15 سال دوام خواهند داشت. پس از این مدت در صورت نیاز بهتر است که ترمیم یا تعویض شوند.

آیا ونیرهای دندانی نیاز به مراقبت های خاص دارند؟

ونیرهای دندانی نیازی به هیچ مراقبت ویژه ای ندارند. باید بهداشت دهان و دندان را مثل همیشه و طبق توصیه های معمول رعایت کنید از جمله این که مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

حتی ونیرهای پورسلین (سرامیکی) مقاوم به لکه ، ممکن است در اثر مصرف زیاد غذاهای ایجاد کننده لکه (مثل قهوه، چای، نوشیدنی های قرمز و غیره) دچار تغییر رنگ شوند. که البته با یک پالیش به شکل روز اول در می آیند.

 

لمینت یا ونیر دندان چیست؟

درباره نویسنده : 

من در سال ۱۳۷۹ در کنکور سراسری دانشگاهها با رتبه ممتاز ( رتبه پنج ) در رشته تجربی پذیرفته شدم و در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل گردیدم. من در طول دوره تحصیلی از دانشجویان ممتاز این دانشکده بوده و بارها موفق به دریافت تقدیرنامه های علمی شدم ؛ و درنهایت در سال۱۳۸۹ با دفاع از پایان نامه خود در مورد “ تاثیر فاکتور رشد استخوان در مشکلات فکی” موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی شدم و به عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و انجمن متخصصین جهانی ارتودنسی درآمدم.

فهرست مطالب

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

جهت ارتباط با مشاوران ما فرم زیر را پر نمایید.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به دکتر نجمه تحویلدارنژاد ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب